جهانگیری: ایران و ترکیه باید برای تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری تلاش کنند
(last modified 1396-07-28T12:11:13+00:00 )
میزان 28, 1396 16:41 Asia/Kabul
  • جهانگیری: ایران و ترکیه باید برای تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری تلاش کنند

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایران همه تلاش خود را برای تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری در سال با ترکیه به کار خواهد گرفت و انتظار دارد که این تلاش در هر دو کشور انجام شود.

«اسحاق جهانگیری» روز جمعه در نشست مشترک هیات عالی‌رتبه ایران و ترکیه در استانبول، گفت: نخست وزیر ترکیه بر دستیابی به هدف تعیین شده در مبادلات اقتصادی به سطح 30 میلیارد دلار در سال تاکید دارد و برگزاری سریع کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را برای رفع موانع موجود در این زمینه خواستار شده است.

معاون اول رئیس جمهوری ایران، تحقق توافق ایران و ترکیه را برای استفاده از پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری دوجانبه، به نفع دو طرف برشمرد و تصریح کرد: توسعه حمل و نقل، مسائل بانکی و گمرکی می‌تواند مناسبات ایران و ترکیه را بیش از گذشته تقویت کند.

جهانگیری، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای نزدیک شدن ترکیه و ایران برای همکاری‌های بیشتر در مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی اعلام و بر ضرورت تلاش تهران - آنکارا به منظور استقرار امنیت و مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه تاکید کرد.

معاون اول رئیس جمهوری ایران همچنین برگزاری همه‌پرسی در منطقه کردستان عراق را توطئه رژیم صهیونیستی و آمریکا دانست و هرگونه جدایی‌طلبی منطقه کردستان عراق را به ضرر کُردها برشمرد.

«بن‌علی ییلدیریم» Binali Yıldırım نخست وزیر ترکیه هم در این نشست به همکاری ایران و ترکیه در زمینه مسائل امنیتی مانند مبارزه با تروریسم در منطقه به ویژه در سوریه و عراق اشاره و دیدگاه مشترک و همکاری سه جانبه ایران- ترکیه و عراق را درخصوص همه‌پرسی جدایی کردستان عراق مثبت ارزیابی کرد.

نخست وزیر ترکیه همچنین گفت: کشورهای منطقه باید با کمک هم مسائل و مشکلات منطقه را حل و فصل کنند.

«اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس جمهوری ایران برای شرکت در اجلاس سران گروه D8 به ترکیه سفر کرده است.

 

کلیدواژه