عقرب 07, 1396 13:18 Asia/Kabul
  •  صالحی: آمانو درخواستی برای بازدید از مراکز نظامی ایران نداشت

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفت: «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ درخواستی برای بازدید از مراکز نظامی ایران عنوان نکرده است.

«علی‌اکبر صالحی»، روز یکشنبه پس از دیدار با «یوکیو آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی در تهران، درباره بازدید احتمالی از مراکز نظامی ایران، افزود: چیزی به نام مراکز نظامی در پادمان جامع، پروتکل الحاقی و در مفاد برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» وجود ندارد و در این خصوص صحبت نشده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با بیان این که ایران «برجام» را مهم می‌داند و علاقه‌مند به ادامه آن است، تاکید کرد: اگر بدعهدی درباره برجام صورت گیرد، ایران طی یک سال و نیم آینده به 100 هزار «سو» (واحدی در فرایند غنی‌سازی اورانیوم) می‌رسد و در چهار روز می‌تواند در فردو غنی‌سازی 20 درصد را آغاز کند.

صالحی خاطرنشان کرد: اگر برجام به هم خورد، عواقبی غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت، از جمله اینکه معاهده «ان پی تی»  NPT  و دیگر معاهدات بین المللی زیر سوال می‌رود.

صالحی همچنین تصریح کرد: آمانو به درخواست خودش به تهران سفر کرده و گفت و گوهای خوبی با وی انجام شده و آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون هشت بار در گزارش‌های خود پایبندی ایران به تعهدهایش را تایید کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: ایران از یوکیو آمانو خواسته است همچنان آژانس بدون جانبداری نظرات خود را ارائه دهد.

«یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم با تأکید بر پایبندی ایران به برجام، بر پایبندی همه طرف‌ها به این توافق تأکید کرد و گفت:  «از ژانویه 2016، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر تعهدهای هسته‌ای ایران طبق برجام نظارت داشته و آن را مورد راستی‌آزمایی قرار داده است».

آمانو تصریح کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است که برجام یک دستاورد مهم برای راستی‌آزمایی بود و می‌تواند تصریح کند که تعهدهای هسته‌ای ایران درچارچوب «برجام» در حال اجرا شدن است.

«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شنبه‌شب وارد تهران شد.

 

کلیدواژه