رهبر انقلاب در دیدار پوتین: تجربه‌خوب همکاری در سوریه نشان داد می‌توان اهداف ‌مشترک را محقق کرد
(last modified 1396-08-10T14:48:13+00:00 )
عقرب 10, 1396 19:18 Asia/Kabul
  • رهبر انقلاب در دیدار پوتین: تجربه‌خوب همکاری در سوریه نشان داد می‌توان اهداف ‌مشترک را محقق کرد

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به تجربه خیلی خوب همکاری ایران و روسیه در سوریه تاکید کردند: نتایج این همکاری نشان داد تهران و مسکو می‌توانند در میدان‌های دشوار، اهداف مشترک را محقق کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر چهارشنبه در دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، ایستادگی مشترک تهران و مسکو مقابل تروریست‌های تکفیریِ مورد حمایت چند کشور خارجی را دارای نتایج مهم برشمردند و گفتند:  شکست ائتلاف آمریکایی حامی تروریست‌ها در سوریه واقعیتی انکارناپذیر است اما آنها همچنان مشغول طراحی و توطئه هستند، بنابراین حل کامل مساله سوریه نیازمند تداوم همکاری‌های مستحکم است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، مردم سوریه را تصمیم‌گیر نهایی مسائل این کشور خواندند و تصریح کردند: باید همه مسائل و راه حل‌ها درباره حکومت سوریه از درون این کشور بجوشد و دولت سوریه برای اجرای هیچ طرحی تحت فشار قرار نگیرد و هرچه ممکن است طرح‌ها جامع الاطراف باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، همکاری برای مقابله مشترک با تحریم‌های آمریکا ضد ایران و روسیه را هم مفید دانستند و افزودند: بدون توجه به تبلیغات منفی دشمنان برای تضعیف روابط کشورها، ایران و روسیه می‌توانند تحریم‌های آمریکایی‌ها را با روش‌هایی از جمله حذف دلار و جایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادیِ دو یا چند جانبه، بی‌اثر و آمریکا را منزوی کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین دخالت‌های خونین سعودی‌ها در برخی کشورها از جمله جنایات روزانه این کشور در یمن را زمینه‌ساز گرفتار شدن عربستان در مخمصه‌های عمیق خواندند و تصریح کردند: آنها حتی نمی‌گذارند به مردم مظلوم یمن که گرفتار بیماری‌های واگیر و کُشنده شده‌اند، دارو و کمک برسد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، سخنان رئیس جمهوری روسیه در این دیدار را درباره برجام و ضرورت رعایت معاهده‌های چندجانبه، خوب دانستند و گفتند: آمریکایی‌ها متأسفانه به یاغی‌گری خود ادامه می‌دهند که باید با تکیه بر عقل و استفاده از راه‌های صحیح با آنان برخورد شود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه هم در این دیدار با ابراز خرسندی فراوان از سفر به تهران و دیدار با رهبر معظم انقلاب تأکید کرد: ایران را «شریکی استراتژیک» و «همسایه ای بزرگ» می‌دانیم و از هر زمینه و فرصتی برای گسترش و تحکیم همه جانبه روابط استفاده می‌کنیم.

پوتین، مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی را در تحقق اهداف مشترک در سوریه بسیار مؤثر و خردمندانه دانست و گفت: هرگونه تغییر و تحول در هر کشوری از جمله سوریه باید از درون شکل بگیرد.

رئیس جمهوری روسیه با اعلام حمایت مسکو از برجام گفت: مسکو تغییر اصول اصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاری نادرست می‌داند و با مرتبط کردن برنامه هسته‌ای ایران با مسائل دیگر از جمله مساله دفاعی مخالف است.

کلیدواژه