جدی 03, 1396 09:46 Asia/Kabul
  • تسلیت سازمان منع سلاح های شیمیایی درپی شهادت «علی خوش لفظ» جانباز شیمیایی ایرانی

سازمان منع سلاح های شیمیایی OPCW، روز شنبه در نامه ای به همسر «علی خوش لفظ» جانبازان شیمیایی ایران ضمن تسلیت شهادت وی، او را یکی از سندهای گویای جمهوری اسلامی ایران در زمینه خلع سلاح شیمیایی نامید.

علی خوش لفظ جانباز 70 درصد دفاع مقدس پس از تحمل سال ها رنج چهارشنبه گذشته به درجه رفیع شهادت رسید.

پیکر مطهر این شهید گرانقدر روز جمعه بعد از اقامه «نماز جمعه» از حسینیه امام خمینی (ره) شهر همدان (غرب ایران) تشییع و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.

جمهوری اسلامی ایران از سلاح های شیمیایی اهدایی غرب  به «صدام» دیکتاتور معدوم عراق در دوران جنگ تحمیلی، متحمل آسیب های سنگین شده است. 

رژیم جنایتکار صدام طی سال‌های جنگ تحمیلی علیه ایران بارها از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد.سابقه نخستین حمله ثبت شده شیمیایی عراق به / ژانویه 1981 / بازمی‌گردد . از آن تاریخ تا پایان جنگ، نیروهای عراقی طی بیش از ۳۵۰۰ بار بمباران شیمیایی بیش از صد هزار ایرانی را در شهرها و مناطق مرزی و نیز در جبهه های جنگ تحمیلی شهید و مصدوم کردند.

استفاده از سلاح شیمیایی مغایر پروتکل  ژنو است و هرگونه استفاده از سلاحهای شیمیایی صریحا" منع شده است؛‌ اما سازمان ملل و شورای امنیت در این زمینه دو گانه برخورد می کنند. اسنادی که طی  سال‌های پایانی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و پس از آن  منتشر شد نشان داد در مجموع 207 شرکت اروپایی از جمله هلند، آلمان و فرانسه به رژیم بعث صدام سلاح و کشتار جمعی فروختند.

 

کلیدواژه