دلو 01, 1396 15:13 Asia/Kabul
  • شمخانی: استفاده گروه‌های ضد انقلاب از مناطق تحت تسلط کردستان عراق قابل تحمل نیست

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران، امنیت را خط قرمز جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: استفاده برخی گروه‌های ضدانقلاب از سرزمین‌های کُردی برای ترور سربازان و شهروندان ایرانی و بازگشت آنان به مناطق تحت تسلط کردستان عراق، به هیچ وجه قابل تحمل نیست.

«علی شمخانی» روز یکشنبه در دیدار «نچیروان بارزانی» رئیس اداره محلی منطقه کردستان عراق در تهران افزود: پیروزی در برابر داعش و آزادسازی کامل عراق و رهایی مردم این کشور از بزرگترین تهدید تروریستی منطقه، نوید دهنده آینده بهتر برای عراق یکپارچه و غلبه بر فتنه‌های خارجی برای ایجاد انشقاق در این کشور است.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران، روابط راهبردی ایران و عراق را باوجود فتنه‌انگیزی دشمنان دو ملت، رو به گسترش دانست و تصریح کرد: همکاری نزدیک ایران با دولت عراق برای برقراری ثبات، امنیت و پیشرفت در این کشور، آزمونی تاریخی و فراموش نشدنی برای اثبات صداقت، برادری واعتقاد به حُسن‌همجواری با عراق بود.  

شمخانی، به راهبرد اشتباه برگزاری همه‌پرسی در منطقه کردستان عراق هم اشاره کرد و افزود: این همه‌پرسی سبب ایجاد هزینه‌های گسترده اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای مردم کردستان عراق و کشورهای همسایه شد، چراکه برخی براین باور بودند که امنیت مردم کُرد از دیگر شهروندان عراق و منطقه جدا بوده و امکان مدیریت تهدید داعش و تروریسم با مذاکره و تعامل وجود دارد.

«نچیروان بارزانی» رئیس اداره محلی منطقه کردستان عراق نیز در این دیدار با اشاره به اینکه ایران همواره پشتیبان مردم کُرد عراق بوده است، تاکید کرد: پیوند ایران و کردستان عراق، تمدنی و تاریخی است و اربیل به دوستی با جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کند.

بارزانی با اشاره به پشتیبانی تعیین کننده ایران از امنیت مردم کردستان عراق در زمان حمله داعش به این منطقه اظهار کرد: گسترش مناسبات و همکاری ایران و کردستان عراق تحت تاثیر تلاش مغرضان قرار نخواهد گرفت و از همه توان خود برای جلوگیری از تهدیدات امنیتی ضد ایران استفاده خواهیم کرد.

کلیدواژه