شناسایی حق غنی سازی مهمترین دستاورد "برجام "برای ایران بود
(last modified Tue, 30 Jan 2018 05:01:22 GMT )
دلو 10, 1396 09:31 Asia/Kabul
  •  شناسایی حق غنی سازی مهمترین دستاورد

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه ایران، با تشریح دستاوردهای "برنامه جامع اقدام مشترک" (برجام) گفت، مهمترین دستاورد این توافق شناسایی حق غنی سازی برای ایران بود.

سید عباس عراقچی، دوشنبه شب در گفتگو با تلویزیون ایران افزود: در مذاکرات هسته ای ایران با گروه موسوم به 5 بعلاوه یک که در نهایت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا توافق هسته ای منجر شد، ایران ضمن مشروعیت بخشیدن به حق غنی سازی، گام های مثبتی را برای لغو تحریم های هسته ای برداشت.

معاون وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه در مذاکرات هسته ای آشکارا بر لغو همه تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای صلح آمیز ایران تاکید شده است،گفت: با این حال خواست اصلی ایران همان مشروعیت یافتن حق غنی سازی بود که این مهم با وجود همه کارشکنی های طرف های غربی عملی شد.

عراقچی گفت: این که جامعه بین الملل، شوای امنیت و کشورهای 1+5 به برنامه هسته ای ایران احترام بگذارند، دستاورد بزرگ و اصلی برجام است.

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه ایران اظهارداشت: دولت های قبلی و فعلی آمریکا هنگامی که زمان بهره برداری ایران از برجام رسید، با اقدامات مختلف و هیاهو فضا را تخریب کردند تا نتوانیم به طور کامل از مزایای برجام استفاده کنیم اما با تلاش ایران، تاثیر این اقدامات تا حد زیادی کاهش یافته است.

عراقچی درباره سیاست آمریکا درقبال برجام گفت: بیش از یک سال است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای از بین بردن "برجام" تلاش کرده اما موفق نشده است.

رئیس ستاد ایرانی پیگری اجرای برجام با اشاره به حمایت قاطع جامعه بین‌الملل بویژه اروپا در حمایت از برجام گفت: این امر نشان دهنده موفقیت دیپلماسی ایران و شکست و آمریکا است.

توافق هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آمریکا و آلمان) از ژانویه 2016 اجرایی شده است، اما دولت آمریکا به عنوان یکی از اعضای این گروه همواره در اجرای برجام بدعهدی کرده است.