خوشرو: تحریم های شورای امنیت نباید بر اساس اطلاعات غلط یا حدس و گمان باشد
(last modified 1396-12-02T04:11:36+00:00 )
حوت 02, 1396 08:41 Asia/Kabul
  • خوشرو: تحریم های شورای امنیت نباید بر اساس اطلاعات غلط یا حدس و گمان باشد

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد،گفت: تحریم های شورای امنیت باید به عنوان آخرین چاره و با وجود شواهد روشن وضع شوند و اعمال آنها نباید بر اساس اطلاعات غلط یا حدس و گمان باشد. 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «غلامعلی خوشرو» روز سه شنبه در اجلاس کمیته منشور ملل متحد با بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران در زمینه صلح ، امنیت بین المللی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات، افزود: آن دسته از تحریم های شورای امنیت که ناشی از انگیزه یا نفوذ سیاسی برخی از اعضای دائم شورای امنیت باشد غیر قانونی و نامشروع است.

خوشرو تصریح کرد، شورای امنیت به هنگام وضع تحریم های نباید از اختیارات و صلاحیت های در نظر گرفته شده در منشور ملل متحد و یا قواعد حقوق بین الملل تعدی کند.   

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با انتقاد از تحریم های یکجانبه گرایانه، چنین اقداماتی را به لحاظ اخلاقی غلط و غیرقابل توجیه برشمرد که به نوبه خود قواعد حقوق بین الملل را به چالش طلبیده و حق توسعه کشورها و قواعد حقوق بشری را نقض کرده است. 

خوشرو با بیان اینکه باعث تاسف است که چنین اقدامات غیر قانونی عموما توسط یک دولت(امریکا) آغاز شده است، گفت: ظاهرا این دولت به اعمال تحریم معتاد شده و تحریم را به عنوان ابزار سیاست خارجی در پیگیری منافع خود محسوب می کند. 

«غلامعلی خوشرو» در ادامه برجام را به عنوان نمونه موفق مذاکرات در خصوص حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات، معرفی و اضافه کرد، برجام نمونه ای از دیپلماسی صبورانه بود که می تواند الگویی برای مذاکره موفق به شمار رود.

خوشرو همچنین اجرای با حسن نیت مفاد توافق را از اصول بنیادین حقوق بین الملل برشمرد و تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران در همه مراحل مذاکرات برجام و در مرحله اجرای آن حسن نیت خود را نشان داده است.

توافق هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و آلمان) از دلو 1394 اجرایی شده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا همواره برخلاف مواضع طرف‌های دیگر برجام، برنامه جامع اقدام مشترک را توافقی وحشتناک خوانده و خواستار برهم زدن آن است، اما جهان مخالف این اقدام رئیس جمهور آمریکا است.

 

کلیدواژه