سنبله 18, 1395 14:49 Asia/Kabul
  • قشقاوی: پرونده استیفای

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امورخارجه ایران گفت: تلاش برای شناسایی شهدای منا و انتقال پیکر آنان به میهن از جمله اقدامات مهم پس از وقوع فاجعه منا بود.

 معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امورخارجه ایران گفت: پرونده استیفای "حقوق شهدای منا" مفتوح است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)؛« حسن قشقاوی» معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امورخارجه ایران با اشاره به اینکه فاجعه منا ابعاد گسترده‌ای دارد، افزود: تلاش برای شناسایی شهدای منا و انتقال پیکر آنان به میهن از جمله اقدامات مهم پس از وقوع این فاجعه بود.

قشقاوی با اشاره به اقدامات ایران از آغاز این فاجعه افزود: از آغاز این فاجعه ستادهایی از وزارت امورخارجه و همچنین معاون اول رئیس جمهوری پیگیر این موضوع بودند.

معاون کنسولی وزیر امورخارجه ایران با اشاره به جلسات پیگیری هیات ایرانی با هیات عربی درباره منا گفت: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری که اثر بسیار مثبتی داشت، پیکرهای زائران ایرانی شناسایی و به ایران منتقل شد.

قشقاوی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند حادثه منا نباید فراموش شود، افزود: تعبیر این موضوع، پیگیری در عرصه سیاسی،بین المللی، دپیلماسی عمومی و رسانه ای و سپس پیگیری قضایی است.

معاون وزیر امورخارجه ایران با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه موضوع منا را در همه عرصه های بین المللی مطرح کرده است،تصریح کرد:570 ملاقات رسمی و غیر رسمی در سطوح مختلف فقط برای حادثه منا انجام شد که آثار سیاسی در عرصه بین المللی دارد.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه پیگیرهای قضایی معمولاً زمان بر است، گفت: با وکلای اقصی نقاط جهان از طریق نمایندگی های وزارت امور خارجه و همچنین وکلا و حقوقدانان داخلی مذاکره شد که همه آن ها بر این عقیده بودند که نمی توان در دیوان های بین المللی دادگستری و کیفری که تنها مراجع بین المللی قضایی هستند طرح دعوی کرد زیرا فرآیند عضویت ایران و عربستان در این مراجع کامل نیست.

کلیدواژه