حوت 26, 1396 15:53 Asia/Kabul
  •  افتتاح رسمی کانال «آی فیلم 2»

کانال «آی فیلم 2»، با هدف تقویت و ترویج اشتراکات فرهنگی کشورهای هم زبان و همسایه، روز شنبه با حضور رئیس سازمان صدا و سیمای ایران و معاون برون مرزی این سازمان به طور رسمی افتتاح شد.

کانال «آی فیلم 2» در کنار کانال های عربی، فارسی و انگلیسی (منظومه شبکه آی فیلم)، قرار است به صورت ۲۴ ساعته فیلم و سریال‌های ایرانی، موسیقی و برنامه ایران‌شناسی برای فارسی زبانان منطقه از جمله کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان و... پخش کند.

«عبدالعلی علی عسکری» رئیس سازمان صدا و سیمای ایران در مراسم افتتاح این کانال ابراز امیدواری کرد: کانال «آی فیلم 2» کمربندی برای ارتباط بیشتر کشورهای فارسی زبان منطقه و همچنین سدی برای مقابله با تهاجمی که از سوی غرب تحمیل می شود، باشد.

رئیس سازمان صدا و سیمای ایران با بیان اینکه این سازمان به غیر از شبکه های معاونت برون مرزی، حدود 166 شبکه تلویزیونی دارد که می تواند برای منطقه فارسی زبان مفید باشد تصریح کرد: باید تلاش کرد که این شبکه ها را در معرض دید مخاطبان قرار داد تا کشورهای فارسی زبان منطقه از طریق ماهواره «بدر 5» بتوانند از برنامه های شبکه های ایران استفاده کنند.

«پیمان جبلی» معاون برون مرزی سازمان صدا و سیمای ایران نیز در این مراسم، گفت: تاسیس کانال «آی فیلم 2»، عیدی این معاونت است به ملت بزرگ افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان و همه ملتهای بزرگی که در این منطقه دارای فرهنگ وتمدن فارسی هستند.

جبلی با بیان اینکه مخاطبان مستقیم کانال «آی فیلم 2» مردم افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، پاکستان و تاحدودی هند، چین، ترکیه وعراق و مخاطبان غیر مستقیم نیز تمام فارسی زبانان جهان فرض شده اند ابراز امیدواری کرد، کانال «آی فیلم 2» سبب خیرو برکت بین ایران و 120 میلیون مخاطب فارسی زبان باشد.

معاون برون مرزی سازمان صدا و سیمای ایران تاکید کرد: با وجود تمام تلاش های قدرتهای استعماری درسده های اخیر که قصد داشتند فرهنگ وتمدن فارسی را از کشورهای منطقه سلب کنند، فرهنگ فارسی جزء جدایی ناپذیر این منطقه و دومین زبان جهان اسلام است.

«مولوی سروری» از فرهیختگان و علمای اهل سنت افغانستان نیز در مراسم افتتاح رسمی کانال «آی فیلم 2»، با بیان اینکه افغانستان با ملت ایران اشتراکات زیادی دارد اظهار کرد: در افغانستان بیش از یکصد کانال رادیویی و تلویزیونی فعالیت دارند که بیشترشان آئین و فرهنگ غرب را تبلیغ می کنند و مردم افغانستان افزایش شبکه های مانند «کانال آی فیلم 2» را خواستار هستند.

 

کلیدواژه