تجاوز آمریکا به سوریه خلاف همه موازین و کنوانسیون های بین المللی است
(last modified 1397-01-27T09:51:53+00:00 )
حمل 27, 1397 14:21 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تجاوز آمریکا و متحدانش به سوریه را جنگ افروزانه و خلاف همه موازین و کنوانسیون های بین المللی دانست.

به گزارش خبرنگار برون مرزی «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: آمریکا نشان داده است که با سیاست های توسعه طلبانه خود ، بعضی وقت ها به دروغ در تامین مطامع خود و با بهانه واهی و دروغ ، در کشورهای مختلف اقدام نظامی می کند و احتمال دارد این نوع رفتار را تکرار کند. 

قاسمی تاکید کرد: امروز هرآنچه که در وضعیت نابهنجار منطقه و جهان کنونی مشاهده می شود، ناشی از اشتباهات راهبردی فاحش آمریکا در دهه های گذشته بوده که همواره کمک کرده است وضعیت منطقه از یک بی ثباتی جدی و نابسامانی رنج ببرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مشارکت انگلیس و فرانسه با آمریکا در حمله به سوریه و احتمال تحت فشار قرار دادن ایران در مسائل منطقه‌ای تصریح کرد: اقدام تجاوزکارانه آمریکا و متحدانش در حمله به سوریه نمی‌تواند تاثیری بر سیاست‌های منطقه ای ایران داشته باشد و همانطور که در دهه‌های گذشته نشان داده شد، جمهوری اسلامی ایران اصول ثابت خود را دنبال می‌کند.

قاسمی درباره احتمال تهاجم بزرگتر به سوریه هم گفت: این نوع اقدامات خلاف موازین بین‌المللی و توسعه طلبانه است که اقدام جدیدی از سوی آمریکا نیست؛ آنها با سیاست‌های توسعه طلبانه خود هر از چندگاهی با بهانه‌های واهی و دروغ‌هایی که بیان می‌شود، ضد کشورهای مستقل اقدام نظامی می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار برون مرزی درباره سخنان «استیون منوچین Steven Mnuchin» وزیر خزانه داری آمریکا درخصوص احتمال خارج نشدن آمریکا از برجام گفت: اظهارات مختلفی از اروپا و آمریکا دراین باره وجود دارد و سخنان متفاوت و متضادی درباره ایران و برجام دریافت می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه نمی توان اظهارنظر قاطعی درباره احتمال خروج آمریکا از برجام کرد، گفت:باید صبر کرد، زیرا هنوز در آمریکا تصمیم قاطعی گرفته نشده است ضمن اینکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نشان داده است که در بزنگاه‌های مختلف مواضع متفاوت و متضادی  اتخاذ می‌کند.

سخنگوی وزارت امور ایران درباره بیانیه پایانی اجلاس سران اتحادیه عرب ضد ایران گفت: اتحادیه عرب متاسفانه به جای هدف قرار دادن دشمن اصلی جهان عرب، ایران را که برای ثبات منطقه تلاش می‌کند، متهم می‌کند؛ اما زمان به آنها خواهد آموخت که دشمن کیست و دوست کیست.