آغاز به کار اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند؛ فردا در تهران
(last modified 1397-02-01T07:25:59+00:00 )
ثور 01, 1397 11:55 Asia/Kabul
  • آغاز به کار اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند؛ فردا در تهران

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: اجلاس بزرگ فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند از فردا(یکشنبه) در تهران آغاز به کار می کند.

امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران امروز(شنبه) در نشست خبری اظهار کرد: اجلاس بزرگ فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند از فردا(یکشنبه) آغاز می شود و تا 25 آوریل ادامه خواهد داشت.

دریادار خانزادی افزود: منطقه اقیانوس هند ۳۲ کشور دارد که ۲۶ کشور منشور اجلاس را امضا کرده اند و برخی از کشورهای حاشیه دریای خزر نیز با دعوت ایران به اجلاس می‌آیند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران با اشاره به اینکه آمریکا یکی از بزرگترین ناوگان خود را در اقیانوس هند مستقر کرده است اظهارکرد: آمریکا درخواست کرده بود در اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند نظارت داشته باشد اما با رای منفی ایران حضور آنها در این اجلاس منتفی شده است.

خانزادی با بیان اینکه انگلیس، فرانسه، ایتالیا، پرتغال و روسیه از جمله کشورهایی هستند که علاوه بر کشورهای منطقه اقیانوس هند، در این اجلاس شرکت می‌کنند گفت: در این اجلاس دیدارهای دو جانبه متعددی صورت می‌گیرد و درخواست های زیادی نیز برای گفت وگو با ایران ارائه شده است.

اجلاس کشورهای حاشیه اقیانوس هند شامل 23 عضو دائم و 9 عضو ناظر است و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز جزو اعضای دائم این اجلاس است.

اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند که تاکنون پنج دوره آن در کشورهای مختلف برگزار شده، بزرگ ترین اجلاس نظامی تاریخ ایران است که میزبانی آن به مدت دو سال برعهده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و قرار است حدود 35 هیئت عالی رتبه نظامی از کشورهای مختلف جهان برای شرکت در این اجلاس به تهران سفر کنند.

کلیدواژه