در صورت لغو برجام فعالیت‌های هسته‌ای خود را با سرعت بیشتری از سر می‌گیریم
(last modified 1397-02-01T13:14:39+00:00 )
ثور 01, 1397 17:44 Asia/Kabul
  • در صورت لغو برجام فعالیت‌های هسته‌ای خود را با سرعت بیشتری از سر می‌گیریم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در واکنش به خروج احتمالی آمریکا از برجام تصریح کرد : ایران چندین گزینه آماده در اختیار دارد که یکی از آنها از سرگرفتن فعالیت های هسته ای با سرعتی بسیار بیشتر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، «محمد جواد ظریف» در گفت وگو  با شبکه «سی بی اس» آمریکا با تاکید بر اینکه این گزینه ها آماده اجرا هستند خاطرنشان کرد : ایران در زمان مناسب تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین تاکید کرد: اعتراف اخیر گزینه پیشنهادی «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا برای تصدی سمت وزارت خارجه این کشور مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده نشان داد هیچ دلیلی برای تحریم ایران وجود نداشته است.

«ظریف» افزود: اکنون نیز آمریکا به دنبال اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران است چون جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست.

«مایک پمپئو» Mike Pompeo  پنجشنبه 23 حمل در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که به منظور بررسی صلاحیت وی برای تصدی پست وزارت خارجه آمریکا برگزار شد، گفت: «ایران قبل از توافق هسته‌ای هم به سمت سلاح اتمی پیش نرفت. اکنون هم تا جایی که می‌دانم هیچ نشانه‌ای از اینکه که اگر برجام نباشد ایرانی ها به دنبال سلاح اتمی خواهند رفت، وجود ندارد».

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز امروز در تهران گفت: در صورت خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی از نظر فنی کاملا آماده است ، به گونه‌ای که طرف حیرت زده خواهد شد و این مبالغه نیست.

علی اکبر صالحی تاکید کرد: هر وقت جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرد آمادگی وجود دارد و امیدواریم طرف مقابل سر عقل بیاید.

وی درباره همکاری با "ایتر ITER" نیز گفت: همکاری با ایتر ادامه دارد، ولی آن هم جزو بداخلاقی‌هایی است که مشاهده می‌کنیم.

ایتر (ITER) مخفف رآکتور آزمایشی گرماهسته‌ای بین‌المللی است، پروژه‌ای که با عضویت 34 کشور (در کنار اتحادیه اروپا) از 31 سال پیش کار خود را شروع کرده و قرار است نخستین رآکتور گرماهسته‌ای جهان را در جنوب فرانسه ایجاد کند.

 

کلیدواژه