ظریف: جدی‌ترین گزینه ایران در صورت خروج آمریکا از برجام، احیای پیشرفته فعالیت هسته‌ای است
(last modified 1397-02-03T03:21:27+00:00 )
ثور 03, 1397 07:51 Asia/Kabul
  • ظریف: جدی‌ترین گزینه ایران در صورت خروج آمریکا از برجام، احیای پیشرفته فعالیت هسته‌ای است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در گفت وگو با پایگاه خبری آمریکایی «المانیتور» Al-Monitor تصریح کرد جدی ترین گزینه ایران در صورت خروج آمریکا از برجام، از سرگیری بسیار پیشرفته‌تر برنامه صلح آمیز هسته‌ای است.

به گزارش رادیو دری، «محمد جواد ظریف» با تاکید بر اینکه دولت آمریکا هرگز به تعهداتش در قبال برجام عمل نکرده است تصریح کرد ایران همواره بر اساس منافع ملی‌اش تصمیم‌گیری می کند.

وزیر امور خارجه ایران به تلاش های آمریکا در 15 ماه گذشته برای جلوگیری از بهره مند شدن ایران از منافع اقتصادی برجام اشاره کرد و افزود خروج آمریکا از برجام  تأثیر چندانی بر اقتصاد ایران نخواهد داشت.

ظریف در خصوص تلاش های آلمان و فرانسه برای تشدید فشار بر ایران با هدف متقاعد کردن آمریکا به ماندن در برجام نیز گفت این سیاستی «اشتباه» است و این کشورها اگر به فکر منافع خود و اروپا هستند، باید «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را متقاعد کند علاوه بر ماندن در توافق هسته‌ای، تعهدات واشنگتن را به درستی و با حسن نیت اجرا کند.

«ترامپ» با ادعای این که توافق هسته ای تنها منافع جمهوری اسلامی ایران را تامین می کند خواهان تغییر مفاد برجام در راستای منافع واشنگتن است.

در همین راستا؛ ترامپ 22 جدی سال گذشته تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرد، اما شروطی از جمله تغییر برخی مفاد برجام، دسترسی به سایت های نظامی و تحریم موشکی ایران را برای نگاه داشتن کشورش در برجام اعلام کرد و گفت: اگر کنگره و اروپا این شروط را محقق نکنند، در موعد بعدی (120 روز دیگر )   تعلیق تحریم‌ها را تمدید نمی‌کند و از برجام خارج خواهد شد.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام با راه یابی ترامپ به کاخ سفید به تهدید لغو این توافق بین المللی تبدیل شده است.

توافق هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و آلمان) از دلو 1394 اجرایی شده است.

کلیدواژه