رهبر معظم انقلاب در دیدار خانواده‌های شهدای منا: سکوت، مصیبت دنیای اسلام است
(last modified 1395-06-20T19:30:00+00:00 )
سنبله 21, 1395 00:00 Asia/Kabul
  • رهبر معظم انقلاب در دیدار خانواده‌های شهدای منا: سکوت، مصیبت دنیای اسلام است

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: اگر حکام آل سعود در فاجعه منا بی‌تقصیرند، بگذارند یک هیأت حقیقت یاب اسلامی- بین المللی، واقعیات مساله را از نزدیک بررسی و روشن کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز (چهارشنبه) در دیدار خانواده‌های شهیدان مِنا و مسجدالحرام، کوتاهی و بی‌کفایتی آل سعود در این حادثه را، اثبات مجدد بی‌لیاقتی این شجره خبیثه‌ی ملعونه در تصدی و اداره حرمین شریفین دانستند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به شهادت حدود ۷ هزار نفر از زائران خانه خدا در حادثه منا، این انتقاد جدی را مطرح کردند که چرا کشورها و دولت‌ها به این حادثه سنگین و تأثربار، عکس العملی نشان ندادند؟

ایشان، سکوت دولت‌ها و حتی علما، فعالان سیاسی، روشنفکران و نخبگان جهان اسلام در قبال شهادت ۷ هزار زائر بی‌گناه را، «بلای بزرگ امت اسلامی» خواندند و افزودند: حساس نبودن در قبال مسائلی نظیر حادثه سخت و جانکاه منا، مصیبت واقعی جهان اسلام است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، خودداری حکام سعودی از یک عذرخواهی زبانی را اوج وقاحت و بی شرمی آنان برشمردند و تاکید کردند: حتی اگر تعمدی در کار نبوده باشد، این همه بی تدبیری و بی‌کفایتی برای یک مجموعه حاکمیتی و سیاسی، جرم محسوب می‌شود.

ایشان، بُعد دیگر حادثه منا را سکوت مرگبار مدعیان حقوق بشر دانستند و با اشاره به جنجال سیاسی- تبلیغاتی سازمانهای مدعی دفاع از حقوق بشر در قبال اجرای احکام قضایی در برخی کشورها تصریح کردند: سکوت محض در قبال کوتاهی یک حکومت در ادای وظایفش و جان باختن ۷ هزار انسان مظلوم و بی‌گناه، هویت دروغین مدعیان جهانی حقوق بشر را آشکار کرد و کسانی که به مجامع و سازمان‌های بین المللی امید بسته‌اند، باید از این واقعیت تلخ درس بگیرند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، تشکیل یک هیأت حقیقت یاب را از جمله کارهای واجب و ضروری کشورهای اسلامی و مدعیان حقوق بشر خواندند و گفتند: با وجود گذشت یک سال از آن حادثه غم‌بار، بررسی اسناد دیداری، شنیداری و مکتوب، حقایق ماجرا را تا حدود زیادی روشن خواهد کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین حامیان رژیم سعودی را شریک جنایات این رژیم در فاجعه منا خواندند و تصریح کردند: رژیم بی‌شرم سعودی به پشتوانه همراهی آمریکا، وقیحانه مقابل مسلمانان ایستاده و در یمن، سوریه، عراق و بحرین خونریزی می‌کند، بنابراین آمریکا و دیگر حامیان ریاض در جرم و جنایات سعودی‌ها شریکند.

کلیدواژه