نامه ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی؛ آغاز تولید گاز UF6 و UF4
(last modified 1397-03-15T07:00:08+00:00 )
جوزا 15, 1397 11:30 Asia/Kabul
  • نامه ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی؛ آغاز تولید گاز UF6 و UF4

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در نامه‌ای به آژانس انرژی اتمی اعلام شد که ایران روند افزایش ظرفیت‌های لازم برای تولید گاز UF6 و Uf4 و ساخت و مونتاژ کارخانه روتور(چرخانه) سانتریفیوژ را آغاز خواهد کرد.

گاز UF6 ترکیب مورد استفاده در سانتریفیوژها است.

«بهروز کمالوندی» در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سخنان روز دوشنبه رهبر معظم انقلاب اسلامی در مرقد مطهر امام خمینی(ره) اظهار کرد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی که سازمان انرژی اتمی ایران را موظف کردند در چارچوب برجام 190 هزار سو را پیگیری کند، این سازمان باید کارهایی را انجام بدهد که این روند با سرعت بیشتر و در زمان کوتاه‌تری به دست آید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دوشنبه در مراسم بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران از سازمان انرژی اتمی ایران خواستند، «سریعا مقدمات و آمادگی های لازم را برای رسیدن به 190 هزار سو، در چارچوب برجام فراهم کند».

کمالوندی با بیان این‌که حرکت به سمت 190 هزار سو در چارچوب برجام، حرکت با سرعت زیاد برای افزایش ظرفیت تولید سانتریفیوژ و روتور است، افزود: این افزایش ظرفیت به معنای ایجاد کارگاه و کارخانه و فراهم کردن زیرساخت و آرایش لازم برای حرکت با سرعت و ظرفیت بالا است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا در همکاری‌ ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در سطوح پادمانی، پروتکل الحاقی و برجامی تغییر ایجاد خواهد شد؟ گفت: در این تعهدات تغییری ایجاد نمی‌شود و ایران همه را انجام می‌دهد.

کمالوندی خاطرنشان کرد: اگر دیگران بخواهند از برجام خارج شوند، ایران ظرفیت لازم برای سرعت‌ دادن به روند تولید سانتریفیوژ را نیز دارد.

کلیدواژه