جوزا 22, 1397 18:13 Asia/Kabul
  • سخنگوی دولت ایران: ترامپ قابل اعتماد نیست

سخنگوی دولت ایران با اشاره به دیدار رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره‌شمالی در سنگاپور گفت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که در هواپیما با یک توییت، نشست سران گروه هفت را دچار اخلال می‌کند، فرد قابل اعتمادی نیست.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی صبح سه‌شنبه در سنگاپور دیدار و پشت درهای بسته با یکدیگر گفت و گو کردند.

ترامپ درپی اختلافات بین اعضای گروه هفت، از امضای بیانیه پایانی نشست سران این گروه که در کانادا برگزار شد، امتناع کرد.

«محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت ایران روز سه‌شنبه در نشست خبری با بیان اینکه ترامپ نماینده ملت فهیم آمریکا نیست اظهار کرد: مردم آمریکا قطعا در انتخابات آینده، حساب ترامپ را می رسند و از او مبرا می شوند. 

نوبخت درباره رایزنی‌های برجامی ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نیز گفت: از شش کشور مقابل ایران تنها آمریکا خارج شده است اما بقیه کشورهای امضا کننده توافق هسته‌ای اعتقاد به ماندن در برجام دارند.

سخنگوی دولت ایران تصریح کرد: بر اساس مذاکرات انجام شده قرار است مدت کوتاهی رایزنی‌ها انجام شود و شرط ماندن ایران در این قرارداد اجرای تعهدهای دیگر طرف‌ها است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا 8 می با تکرار اتهام های بی اساس علیه ایران، خروج واشنگتن از برجام و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای ظرف مدت سه تا 6 ماه آینده را اعلام کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، 23 مه، «ارائه تضمین واقعی ازسوی کشورهای اروپایی برای تامین منافع اقتصادی ایران باوجود کارشکنی آمریکا»، وارد نشدن آنان به دو مولفه قدرت‌ساز یعنی «برنامه موشکی» و «حضور منطقه‌ای ایران»، «تضمین خرید نفت ایران»، «تضمین بانک‌های اروپایی درباره دریافت و پرداخت وجوه تجارت دولتی و خصوصی با ایران» و «مقابله صریح اروپا با تحریم آمریکا ضد ایران»، را ازجمله شروط ایران برای تداوم «برجام اروپایی» بیان کردند.

کلیدواژه