سرطان 07, 1397 10:56 Asia/Kabul
  • نمایندگی ایران در سازمان ملل: آمریکا برای خروج غیرقانونی از برجام باید مسئول شناخته شود

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل پس از نشست شورای امنیت درباره برجام، در بیانیه ای با تاکید بر اینکه اقدام یکجانبه و غیرقانونی واشنگتن در خروج از برجام معرف نقض فاحش تعهدات آمریکا و عدم پایبندی آشکار این کشور به قطعنامه 2231 شورای امنیت است، تصریح کرد؛ آمریکا به دلیل خروج غیرقانونی از برجام و تخلف از منشور ملل و حقوق بین الملل باید مسئول شناخته شود.

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد، نشست روز چهارشنبه شورای امنیت تجلی انزوای آمریکا در قبال «برجام» بود و بار دیگر حمایت قوی جامعه بین الملل از چندجانبه گرایی و دیپلماسی در مقابل یکجانبه گرایی و فشار را به نمایش گذاشت.

در بیانیه نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل تاکید شده است برخلاف جمهوری اسلامی ایران که به انجام تعهدات خود در چارچوب برجام همواره پایبند بوده و این پایبندی به صورت مکرر توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شده است، آمریکا از روز اجرای برجام و به ویژه در دوره ریاست جمهوری ترامپ، از عمل به تعهداتش سرباز زده است.

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل تصریح کرد؛ نبایستی تردید کرد که اگر بعد از طی تمام راهکارهای موجود جهت جبران خسارت ناشی از اقدام آمریکا، حقوق و منافع مردم ایران به صورت کامل تامین نشود، حق غیرقابل انکار ایران است که اقدامات مناسب را بعمل آورد و تحمیل مجدد تحریم های هسته ای از سوی آمریکا را «مبنای توقف اجرای تعهدات خود وفق برجام به صورت کلی یا جزئی قرار دهد.

دولت آمریکا، 8 می (18 ثور) در اقدامی غیرقانونی از برجام خارج شد. این اقدام دولت آمریکا با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شد.

کلیدواژه