سرطان 09, 1397 15:59 Asia/Kabul
  •  قاسمی: بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به ایران ارائه نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر ارائه بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا در حمایت از برجام گفت: تاکنون بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به ایران ارائه نشده است.

برخی رسانه ها امروز ( شنبه) از قول «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تصویب بسته حمایتی این اتحادیه در راستای تضمین منافع ایران خبر دادند و اعلام کردند: طی دو روز آینده مفاد این بسته حمایتی تسلیم مقامات ایران می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهار کرد: کشورهای اتحادیه اروپا در حال آخرین رایزنی ها برای ارائه پیشنهادات خود هستند که قطعاً پس از دریافت این بسته پیشنهادی موضوع اعلام و بررسیِ مفاد آن آغاز خواهد شد.

قاسمی افزود: ایران پس از بررسی دقیق پیشنهادات اتحادیه اروپا و بر اساس منافع ملی و مصالح کشور در خصوص آن و نیز حضور یا خروج از برجام، تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد.

پس از اقدام «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در خروج از برجام (18 ثور 1397) و درخواست کشورهای اروپایی برای حفظ این توافق؛ ایران فرصت محدودی به اروپایی‌ها داد تا تضمین عملی دهند که منافع برجامی ایران هنگام بازگشت تحریم‌های آمریکا، تامین شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، 2 جوزا، «ارائه تضمین واقعی ازسوی کشورهای اروپایی برای تامین منافع اقتصادی ایران باوجود کارشکنی آمریکا»، وارد نشدن آنان به دو مولفه قدرت‌ساز یعنی «برنامه موشکی» و «حضور منطقه‌ای ایران»، «تضمین خرید نفت ایران»، «تضمین بانک‌های اروپایی درباره دریافت و پرداخت وجوه تجارت دولتی و خصوصی با ایران» و «مقابله صریح اروپا با تحریم آمریکا ضد ایران»، را ازجمله شروط ایران برای تداوم «برجام اروپایی» بیان کردند.

 

کلیدواژه