قاسمی : هیچ حقی از ایران در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر سلب نشده است
(last modified 1397-05-24T02:49:07+00:00 )
اسد 24, 1397 07:19 Asia/Kabul
  • قاسمی : هیچ حقی از ایران در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر سلب نشده  است

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت:هیچ حق و حقوقی از جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر سلب نشده است.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به برخی شایعات منتشر شده در فضای مجازی درباره تحدید حدود دریای خزر افزود: کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر یک دستاورد بزرگ و موفقیت برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده که برای تفاهم بر روی آن بیش از دو دهه بحث و تبادل نظر از سوی پنج کشور ساحلی دریای خزر انجام شده است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تصریح کرد: در حاشیه نشست سران پنج کشور حاشیه دریای خزر، شش موافقتنامه دیگر از جمله موافقتنامه حمل و نقل و ترانزیت، موافقتنامه تجاری و اقتصادی، موافقتنامه مبارزه با تروریسم، موافقتنامه مبارزه با جرایم سازمان یافته و موافقتنامه تعامل و همکاری های مرزبانی میان پنج کشور به امضا رسید.
قاسمی با بیان اینکه کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر اجازه نمی دهد هیچ نیروی خارجی و بیگانه در دریای خزر حضور داشته باشد،افزود:این موضوع از نکات مهم و از موفقیت های بزرگ برای پنج کشور ساحلی دریای خزر است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد:آنچه متأسفانه توسط برخی از افراد و حتی برخی شخصیت ها عنوان می شود و صحبت از تقسیم دریای خزر می کنند و یا این موضوع که جمهوری اسلامی ایران در این کنوانسیون متضرر شده است، سخنان درست و دقیقی نیست و مبنای حقوقی ندارد.
کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر روز یکشنبه و در پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر در شهر آکتائو قزاقستان؛ در حضور رئیسان جمهوری ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در شهر ساحلی آکتائو قزاقستان به امضای نمایندگان این کشورها رسید.

کلیدواژه