امیرعبداللهیان: آمریکا نمی تواند روابط ایران و عراق را تحت تأثیر قرار دهد
(last modified 1397-06-15T04:32:49+00:00 )
سنبله 15, 1397 09:02 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: آمریکا نمی تواند روابط ایران و عراق را تحت تأثیر قرار دهد

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در امور بین‌الملل گفت: ایران و عراق اجازه نخواهند داد که آمریکا روابط ممتاز تهران و بغداد را تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری مجلس؛ «حسین امیرعبداللهیان» روز چهارشنبه در دیدار «یان کوبیش» Yan Kubish نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق، با اشاره به تحرکات بعضی از کشورهای منطقه و آمریکا در تحولات جدید عراق اظهار کرد: امروز عراق بیش از هر زمان دیگری نیازمند تمرکز بر وحدت و وفاق ملی است.

امیرعبداللهیان افزود: عربستان باید به رأی و نظر مردم عراق احترام بگذارد و به همسایه سازنده ای برای مردم عراق تبدیل شود.

دستیار ویژه رئیس مجلس ایران در امور بین‌الملل همچنین ابراز امیدواری کرد: هرچه زودتر پارلمان عراق و سران سیاسی این کشور در استقرار دولت جدید و کمک به روند امنیت، ثبات و رفاه مردم به توافق برسند.

یان کوبیش نیز در این دیدار با قدردانی از نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به مبارزه با تروریسم در عراق اظهار کرد: سازمان ملل از وحدت، استقلال و تمامیت ارضی عراق حمایت می کند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق، همچنین با اشاره به ضرورت شکل گیری دولت جدید عراق گفت: سازمان ملل تلاش می کند روند شکل گیری دولت جدید در عراق بر مبنای توافق ملی شکل گیرد.

اولین نشست پارلمان جدید عراق روز دوشنبه با سخنان «فواد معصوم» رئیس جمهوری، «حیدرالعبادی» نخست وزیر و «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان و نیز  ادای سوگند نمایندگان جدید این کشور برگزار شد. درپی توافق روسای فراکسیون های پارلمان جدید عراق، جلسه بعدی پارلمان این کشور 17 سپتامبر (26 سنبله) برگزار می شود.

کلیدواژه