سنبله 17, 1397 06:25 Asia/Kabul
  • رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور روسیه: قضایای سوریه و شکست آمریکا در آن نشان داد آمریکا مهارشدنی است

رهبر معظم انقلاب اسلامی جمعه شب در دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کردند همکاری ایران و روسیه در موضوع سوریه یک نمونه برجسته و یک تجربه بسیار خوب از همکاری دو جانبه است که به معنی واقعی کلمه، هم افزایی است.

حضرت آیت الله خامنه ای  با تأکید بر اینکه همکاری‌های دو جانبه ایران و روسیه می تواند در مسائل جهانی نیز گسترش یابد، افزودند: یکی از مواردی که دو طرف می توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند، مهار آمریکا است زیرا واشنگتن یک خطر برای بشریت است و امکان مهار آن نیز وجود دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی قضایای سوریه را یک نمونه موفق از مهار آمریکا برشمردند و خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها اکنون در سوریه شکست واقعی خورده اند و به اهداف خود نرسیدند.

حضرت آیت الله خامنه ای، تحریم ایران، روسیه و ترکیه از جانب آمریکا را یک نقطه اشتراک بسیار قوی برای گسترش همکاری‌ها دانستند و افزودند: ایران و روسیه باید ضمن گسترش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی، توافق های انجام گرفته در نشست تهران را با جدیت پیگیری کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانشان گفتند: ایران تاکنون به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است اما اروپایی ها به وظایف خود عمل نکرده اند و این قابل قبول نیست که ما به‌طور کامل به تعهدات خود در برجام عمل کنیم اما آنها تعهدات خود را انجام ندهند.

ایشان تأکید کردند: ایران درخصوص برجام موضعی را خواهد گرفت که به نفع منافع و عزت کشور و ملت باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها 40 سال است که می خواهند ریشه جمهوری اسلامی ایران را بِکَنند اما ما در این مدت، بیش از چهل برابر رشده کرده ایم که همین ایستادگی جمهوری اسلامی و موفقیت های آن، یک نمونه موفق دیگر از مهار امریکا است.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با تاکید بر وجود زمینه برای نقش آفرینی سیاسی روسیه در دیگر مسائل منطقه، به شرایط اسف بار مردم یمن و کشتار آنان به‌وسیله سعودی‌ها اشاره کردند و افزودند: سعودی‌ها قطعاً در یمن به نتیجه نخواهند رسید و نخواهند توانست مردم مقاوم یمن را به زانو درآورند.

رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار با ابراز تأسف از پایبند نبودن برخی طرف های مقابل ایران در برجام به تعهداتشان، گفت: آمریکایی‌ها با اقدامات نابجا شرایط را خراب کرده‌اند‌ و اروپایی‌ها نیز به دلیل وابستگی به آمریکا در عمل تابع آنها هستند، اگرچه اعلام می‌کنند به دنبال راههایی برای حفظ برجام نیز هستند.