نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک ایران و افغانستان در مشهد برگزار شد
(last modified 1397-06-25T06:20:29+00:00 )
سنبله 25, 1397 10:50 Asia/Kabul
  • نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک ایران و افغانستان در مشهد برگزار شد

کنفرانس مشترک فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و افغانستان با حضور مسئولان دو کشور و همچنین جمعی از تاجران و سرمایه‌گذاران در محل هتل خورشید تابان مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس ،در این کنفرانس عضو هیأت مدیره تاجران جوان هرات افغانستان با اشاره به اینکه بخشی از افراد عضو در اتحادیه تاجران جوان ولایت افغانستان از اقشار مردم جامعه هستند؛ گفت: از 4 سال اخیر این اتحادیه آغاز به‌کار کرده که در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و همچنین فرهنگی به‌خوبی خود را نشان داده است.

«احمد فرهاد سلام» بیان کرد: بیشتر اعضای اتحادیه تاجران جوان هرات افغانستان در بخش‌هایی از جمله صنعت، کشاورزی و اقتصاد فعالیت خود را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه سال 97 کشور ایران بزرگترین شریک تجاری افغانستان شناخته شده است که امیدواریم این روابط ما به خوبی ادامه پیدا کند؛ افزود: دولت مرکزی افغانستان از ایجاد کارخانجات و سرمایه‌گذاری‌ها در این کشور استقبال می‌کند و در این راستا حمایت‌های خود را نیز اعمال می‌کند.

این عضو هیأت مدیره تاجران جوان هرات افغانستان متذکر شد: نخستین گزینه‌ای که برای سرمایه‌گذاری در افغانستان مدنظر قرار گرفته، کشور دوست و همسایه ما ایران است چرا که در این کشور ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری وجود دارد که زمینه‌های تجاری مختلفی را برای ایران به‌وجود می‌آورد که برای ما حائز اهمیت است.

فرهاد سلام ادامه داد: یکی از بزرگترین اتحادیه‌ها در سطح هرات و افغانستان، اتحادیه تجار جوان هرات بوده که توانسته ۱۳ عضو هیأت مدیره و ۵۰۰ عضو رسمی را در خود جای دهد که این باعث خشنودی برای ماست.

وی با اشاره به اینکه فعالان اتحادیه تاجران جوان هرات افغانستان توانسته‌ در تمام ابعادی که در بخش خصوصی وجود دارد، فعالیت‌های خوبی انجام دهند؛ اشاره کرد: روند تجارت در افغانستان نیز مهم بوده چرا که افغانستان کشوری نوپاست و در حال حاضر رو به‌پیشرفت و ترقی قرار گرفته و ظرفیت‌های بسیار فراوانی در این‌ کشور وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

این عضو هیأت مدیره تاجران جوان هرات افغانستان تاکید کرد: ۴ قلم واردات کالا از ایران به افغانستان ممنوع است که امروز دولت مرکزی افغانستان و ریاست گمرکات به‌دلیل جلوگیری از فساد و مشکلات ناامنی واردات این اقلام را از گمرکات ولایت فراه ممنوع کرده است و این ۴ قلم می‌تواند از گمرکات ولایت هرات و نیمروز وارد افغانستان شود.

فرهاد سلام افزود: علت اصلی این تصمیم‌گیری عدم دسترسی ولایت افغانستان به‌گمرک فراه، عدم کنترل درست کارکرد افراد در این گمرک و جلوگیری از فساد اداری این تصمیم بوده است که این تصمیم نیز در مدت مشخصی اعمال می‌شود.

در ادامه این کنفرانس رئیس اتحادیه تاجران جوان هرات افغانستان گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای که بین اتحادیه تاجران جوان در هرات و فعالان خراسان رضوی بسته شده است، امروز سرمایه‌گذاران ایرانی یا در هرات نمایندگی فروش کالا دارند یا در شهرک صنعتی هرات به‌تولید مشغول هستند، با این وجود ایرانی‌ها در تجارت با افغانستان باید در رده بالاتر قرار گیرند و سهم بیشتری از سرمایه‌گذاری در این کشور را از آن خود کنند.

در ادامه این کنفرانس دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: انتظار داریم کشور افغانستان در این شرایط اقتصادی تا آنجا که می‌تواند همراهی بیشتری با سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان اقتصادی ایران کنند.