مذاکرات روسای جمهوری ایران و عراق در تهران ؛آغاز فصلی نو در روابط دو کشور همسایه
(last modified 1397-08-26T10:47:25+00:00 )
عقرب 26, 1397 15:17 Asia/Kabul
  • مذاکرات روسای جمهوری ایران و عراق در تهران ؛آغاز فصلی نو در روابط دو کشور همسایه

"برهم صالح " رییس جمهوری عراق صبح شنبه در صدر هیاتی عالیرتبه،  وارد تهران شد و پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی  ؛ مذاکرات رسمی روسای جمهوری دو کشور برگزار شد .

گسترش مناسبات دو جانبه، مسایل منطقه ای و بین المللی و همچنین ارتقای سطح همکاری های مشترک در زمینه های گوناگون سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی میان تهران و بغداد ، از جمله اهداف سفر  رییس جمهوری عراق به  ایران است.

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران  در نشست خبری مشترک با رئیس جمهورعراق گفت : کشورهای منطقه باید با همدیگر روابط نزدیک تری داشته باشند و باید بتوانیم با همکاری یکدیگر در منطقه، بویژه دو دولت مهم عراق و ایران برای ثبات و امنیت کل منطقه تلاش کنند و امیدواریم هرچه زودتر شاهد پایان جنگ ویرانگر ظالمانه در یمن و استقرار ثبات و امنیت در سوریه و کل منطقه باشیم.

 در این مذاکرات پیرامون موضوعات دو جانبه و اقتصادی نیز هر دو طرف بر لزوم بکارگیری ظرفیت های دو کشور برای توسعه روابط تاکید کردند .

رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ارزش روابط اقتصادی بین دو کشور در حال حاضر  به حدود 12 میلیارد دلار می رسد افزود ؛می توان با تلاش دو جانبه این رقم را در آینده نزدیک به 20 میلیارد دلار رساند
در مذاکرات  امروز همچنین درباره تبادل برق ، گاز و فرآورده های نفتی همچنین فعالیت های دو کشور در زمینه کشف و استخراج نفت گفت وگو شد .رئیس جمهور با اشاره به مذاکره با طرف عراقی درباره اتصال راه آهن دو کشور در منطقه غرب و جنوب نیز تصریح کرد : اتصال راه آهن شلمچه به بصره به طور ویژه مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت که مقدمات آن کاملا مهیاست و با اقدامات وزارت دارایی عراق شرکت ایرانی بزودی می تواند کار را آغاز کند .

 تنوع این موضوعات و محورهای گفت و گوهای جامع مقام های دو کشور که مسئله محیط زیست  تا ایجاد مناطق تجاری آزاد مرزی بین دو کشور را نیز شامل گردید؛  نشان می دهد   همکاری های دو کشور چشم اندازی  گسترده  دارد  .

این نکته را رئیس جمهور عراق در سخنی روشن بیان کرد و گفت  

"امروز پیام روشنی از بغداد برای شما آورده ام . در عراق ما اهمیت روابط با ایران را درک می کنیم . روابط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ریشه در تاریخ دارد. دو ملت همسایه و مسلمان که پیوندهای عمیق آن ها را بایکدیگر پیوند می دهد. ملت های ایران و عراق در بسیاری از حوادث مهم منطقه نقش داشتنتد. ما حمایت ایران از مردم عراق را در دوران استبداد صدام فراموش نمی کنیم همچنانکه مواضع ایران در مبارزه اخیر ما علیه تروریسم را فراموش نخواهیم کرد."

 این اظهارات  را با توجه به مذاکرات  هیات های  بلند پایه دو کشور می توان حاکی از  اراده دو دولت بر توسعه و تحکیم همه جانبه مناسبات و همکاری ها دانست . هرچند که امروز تهران و بغداد روابط دوستانه و مستحکمی با هم دارند ؛ اما دشمنان دو ملت خواهان این روابط دوستانه نیستند .از اینرو  باید در راستای تقویت و توسعه روزافزون مناسبات تلاش بیشتری  شود .

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه حضور رئیس‌جمهوری عراق در تهران را پاسخ دندان‌شکنی به غربی‌ها و کشورهای مرتجع منطقه می‌داند و معتقد است ؛بسیاری از کشورهای عرب مرتجع منطقه و به خصوص آمریکایی‌ها از روابط بین ایران و عراق خشنود نیستند اما به رغم خواست‌ آنها و به دلیل اثبات حسن‌نیت ایران و عراق تمام تلاش‌ها و تبلیغات آنها به ویژه در یک سال گذشته بی‌تأثیر شده است.»

انگونه که "برهم صالح" رئیس جمهور عراق در  نشست خبری در تهران تصریح کرد : نیازمند نظام جدید منطقه ای هستیم تا منافع ملت ها تأمین شود که در این زمینه نقش جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است و عراق هم باید نقش مهمی ایفا کند.