ادامه گزافه‌گویی های پمپئو: برنامه فضایی ایران ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است
(last modified Sun, 13 Jan 2019 04:25:33 GMT )
جدی 23, 1397 08:55 Asia/Kabul
  • ادامه گزافه‌گویی های پمپئو: برنامه فضایی ایران ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است

وزیر خارجه آمریکا روز شنبه در امارات، بار دیگر به تکرار اتهامات واهی خود علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس، "مایک پمپئو" در گفت وگو با پایگاه خبری "واشنگتن‌فری‌بیکن" با تکرار این ادعای بی‌اساس که اقدام ایران در پرتاب ماهواره به فضا، نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است، گفت: برنامه ایران برای پرتاب ماهواره به فضا در واقع پوششی برای ادامه آزمایش موشک‌های پیشرفته قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است.

وزیر خارجه آمریکا افزود همه جهان باید در کنار یکدیگر با این اقدام مخالفت کنند.

آمریکا به همراه برخی متحدانش که همواره به دنبال انحصار تکنولوژی های پیشرفته برای خود هستند، مدعی‌اند اقدام ایران در پرتاب ماهواره‌ به فضا در تناقض با قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد است.

"محمد جواد ظریف" وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه 13 جدی در واکنش به این ادعا، خطاب به وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد، واشنگتن، ایران را به نقض قطعنامه ای متهم می کند که خود آن را نقض کرده است.

"ظریف" با بیان اینکه توقع دیگری از پمپئو نیست به‌جز اینکه برجام را نفهمیده باشد، گفت: کسانی که با برجام آشنا هستند می‌دانند پرتاب ماهواره‌بر توسط ایران  و آزمایش‌های موشکی نقض قطعنامه 2231 نیستند.

وزیر خارجه ایران پیشتر نیز با بیان اینکه قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد تنها از ایران می‌خواهد موشک حامل کلاهک هسته‌ای نسازد تصریح کرده بود ایران برنامه هسته‌ای نظامی ندارد.

در همین حال؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در 13 گزارش پایبندی ایران به برجام  وصلح آمیز بودن فعالیت های هسته ایران را تایید کرده است.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، سه شنبه 18 ثور به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

 

کلیدواژه