جدی 29, 1397 10:47 Asia/Kabul

درحالی که آمریکا و رسانه‌های تبلیغاتی غرب مدام از جنبه‌های مُخرب تحریم‌های غرب می‌گویند، حرکت رو به‌جلو و پیشرفت‌های روزافزون ایران در عرصه‌های مختلف به‌ویژه علمی؛ تصویر دیگری را از ایران و تحریم‌های آمریکا نشان می‌دهد.

ایران در 40 سال گذشته تقریباً در همه زمینه‌ها از جمله علمی و فناوری تحت فشار و تحریم‌های ظالمانه آمریکا و اروپا بوده‌است، اما با وجود تحریم‌ها در زمینه‌های علمی و بومی‌سازی دانش و فناوری نوین پیشرفت‌های زیادی داشته‌ است.

آمارها و استنادات علمی نشان می‌دهد، درحال حاضر ایران با سهم یک و 93 درصدی تولید علم رتبه اول را در بین کشور‌های جهان اسلام به خود اختصاص داده است.

«محمدجواد دهقانی» سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ISC  می‌گوید: "بر اساس آخرین ارزیابی‌ها که در سطح بین‌المللی انجام شده ایران با 19 برابر رشد از نظر سهم تولیدات علمی نسبت به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در جایگاه شانزدهم جهان قرار گرفته است."

این دستاورد در خور تحسین  نشان می‌دهد در شرایطی که آمریکا و متحدانش به آثار تحریم و ایجاد بحران اقتصادی و فشار بر ایران امید بسته‌اند، نتیجه‌ای معکوس گرفته‌اند و پیشرفت‌های ایران محصول همین محدودیت‌هاست.

ایران اکنون در زمینه‌های مختلف از جایگاه مناسبی در سطح منطقه و جهان برخوردار است. به طور مثال؛ ایران در بخش علم نانو، جزو 10 کشور برتر جهان، علم ژنتیک در سطح اول منطقه و 16 جهان، و در عرصه علوم هوافضا رتبه نخست منطقه و 15 جهان را دارد.

پروفسور «فرانچسکو فردریکو ناکارلا» اخیرا (ماه نوامبر گذشته) در حاشیه برگزاری کنگره بین‌المللی قلب بیمارستان رضوی که در شهر مشهد برگزار شد؛ در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: "کشورهای اروپایی تمایل زیادی دارند که در زمینه پزشکی با ایران ارتباط داشته باشند و این موضوع نشان می‌دهد که تحریم‎ها نمی‌تواند مانع پیشرفت علمی این کشور شود."

بدون‌تردید با توجه به ظرفیت‌های علمی و استعدادهای برتر جوانان ایرانی؛ این پیشرفت‌ها در آینده نیز ادامه خواهد داشت و ملت ایران برخلاف خواست آمریکا آینده درخشان‌تری را تجربه خواهد کرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه 13 آبان گذشته؛ روز «ملی مبارزه با استکبار» در دیدار هزاران نفر از دانش آموزان و دانشجویان با اشاره به شکست شیطان بزرگ در تحقق هدف اصلی توطئه‌های 40 سال اخیر آن یعنی بازگشت به سیطره دوران رژیم ستم‌شاهی در ایران تأکید کردند: افول آمریکا به واقعیتِ مورد اجماع صاحب‌نظران معتبر جهان تبدیل شده اما در سوی دیگر این چالش، ملت ایران با انگیزه، روحیه و کار و تلاش جوانان عزیزش، آینده‌ای درخشان و به مراتب بهتر را در پیش دارد.

اندیشکده «گروه بین‌المللی بحران» در گزارش تازه خود به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا نوشت: "یک ارزیابی داخلی اولیه که توسط دولت انجام گرفته، به این نتیجه رسیده که رویکرد ایالات متحده هنوز نتوانسته است رفتار ایران را محدود کند یا تهران را پای میز مذاکره بکشاند."

امروزه قدرت نرم، جایگاه ویژه‌ای نسبت به قدرت سخت یافته که محور اصلی آن نیز تولید علم و فناوری است. پس باید در این مسیر با جدیت پیش رفت، هرچند که این مسیر دشواری‌ها و مخالفانی هم داشته باشد.

کلیدواژه