استقبال چین از راه اندازی ساز وکار مالی ویژه اتحایه اروپا با ایران
(last modified 1397-11-13T03:55:21+00:00 )
دلو 13, 1397 08:25 Asia/Kabul
  • استقبال چین از راه اندازی ساز وکار مالی ویژه اتحایه اروپا با ایران

سخنگوی وزیر امور خارجه چین از راه اندازی سازوکار مالی ویژه اتحایه اروپا با ایران موسوم به INSTEX استقبال کرد.

به گزارش رادیو دری به نقل از ایرنا، «گنگ شوانگ» Geng Shuang  روزجمعه در سخنانی اعلام کرد، چین از اقدام کشورهای اروپایی برای ایجاد سیستم مالی ویژه با ایران  و حفظ برجام حمایت می کند.

'گنگ شوانگ' افزود، راه اندازی این سازو کار مالی  بیانگر عزم و اراده اتحادیه اروپا برای مقابله با یک جانبه گرایی آمریکا و حمایت از چند جانبه گرایی در جهان است.

وزیر امور خارجه چین افزود راه اندازی سازوکار مالی ویژه اتحایه اروپا با ایران ، همکاری های اقتصادی و تجاری جامعه بین الملل و ایران را ترویج می کند .

اتحادیه اروپا پنجشنبه شب پس از ماهها تعلل، به طور رسمی راه‌اندازی کانال ویژه تجارت با ایران موسوم به "اینستکس" INSTEX (ابزار پشتیبان مبادلات تجاری) را اعلام کرد.

ماه می 2018، همزمان با خروج آمریکا از برجام، ایده راه‌اندازی یک کانال مالی ویژه برای تسهیل تجارت شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی با ایران، مطرح شد واز آن زمان، اروپا هر بار ثبت این ساز و کار را به بهانه‌های گوناگون به تعویق می انداخت.

"دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا، سه شنبه 8 می 2018 به طور یک جانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد؛ اقدامی که با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

 

کلیدواژه