تهیه سند ابتکار سه‌جانبه ایران، چین و روسیه در مبارزه با مواد مخدر
(last modified 1397-12-24T05:30:07+00:00 )
حوت 24, 1397 10:00 Asia/Kabul
  • تهیه سند ابتکار سه‌جانبه ایران، چین و روسیه در مبارزه با مواد مخدر

برون مرزی- دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران تهیه سند ابتکار سه‌جانبه ایران، چین و روسیه در تعمیق روابط در حوزه مبارزه با مواد مخدر را مهم ارزیابی کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا،«اسکندر مؤمنی» دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران در دیدار با «وی شائوجون» معاون دبیرکل کمیسیون ملی مبارزه با مواد مخدر چین در حاشیه نشست وزیران کمیسیون سالانه مواد مخدر در وین افزود: در سال 2001 که آمریکایی‌ها، افغانستان را اشغال کردند، تولید مواد مخدر در آن کشور، 200 تن بود اما این رقم بعد از گذشت دو دهه، به 10 هزار تن رسیده و سطح زیر کشت خشخاش در افغانستان افزایش قابل ‌توجهی پیدا کرده است. 
مومنی با بیان اینکه افغانستان به‌عنوان مبدأ مواد مخدر، کمتر از 200 تن کشف مواد مخدر دارد، تصریح کرد:جمهوری اسلامی ایران در سال 2018 بیش از 800 تن انواع مواد مخدر کشف کرده است.
«وی شائوجون» معاون دبیرکل کمیسیون ملی مبارزه با مواد مخدر چین نیز گفت: ایران به لحاظ تاریخی همواره شریک راهبردی چین در امور اقتصادی، اجتماعی بوده است بنابراین باید در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیز تلاش میدانی بیشتری انجام شود.
شصت و دومین اجلاس دو روزه کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل متحد CNDچهاردهم و پانزدهم مارس 2019 در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در وین، پایتخت اتریش برگزار می‌شود.
«اسکندر مؤمنی» دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران قرار است در این نشست اقدامات و مطالبات جمهوری اسلامی ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر را تبیین کند. 
کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل CND بر اساس ماده 68 منشور ملل متحد در ساختار شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد "اکوسوک" (Economic and Social Council) به وجود آمد تا به‌عنوان ارگان مرکزی سیاست‌گزاری در درون سیستم ملل متحد در زمینه موضوع مواد مخدر عمل کند.

کلیدواژه