حمل 06, 1398 11:42 Asia/Kabul
  • جبلی: شبکه‌های برون مرزی بر استقلال مواضع خود تاکید دارند

معاون برون مرزی سازمان صداوسیما گفت: شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی، وابستگی و تعهدی به مواضع سیاسی قدرت‌های بزرگ ندارند.

به گزارش روز سه‌شنبه پارس تودی؛ «پیمان جبلی» معاون برون مرزی سازمان صداوسیما در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره اینکه شبکه‌های برون مرزی تا چه میزان روی رسانه‌های دنیا تاثیر گذاشته‌اند،‌ گفت: رسانه‌ها بر اساس راهبردهای سیاسی، فرهنگی و تبلیغاتی که در مورد موضوع‌های مختلف و تحولات جهان دارند شناخته می‌شوند.

جبلی با دسته بندی رسانه‌ها در جهان افزود: ما در جهان شاهد دو دسته از رسانه‌ها هستیم؛ دسته اول که تابع جریان کلی سلطه در جهان هستند و به آنها رسانه‌های جریان اصلی گفته می‌شوند که اگرچه ممکن است در شکل، ظاهر، اسم و نشان با یکدیگر تفاوت داشته باشند اما در مجموع عقبه رسانه‌ای جهان سلطه محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه این رسانه ها مواضع، رویکرد،‌ نتیجه و برآیند رفتارشان تقویت سیاست‌هایی است که قدرت‌های بزرگ و سلطه‌گر در جهان دارند تصریح کرد: متاسفانه عمده رسانه‌های جریان اصلی و رسانه‌هایی که تابع آنها هستند حتی در کشورهای متوسط ‌و کشورهای در حال توسعه جزو این دسته هستند.

معاون برون مرزی رسانه ملی اظهار کرد: رسانه‌های دیگری هم داریم که تلاش می‌کنند تا در برابر این جریان بایستند، اما اگر بخواهیم شباهتی بین وضعیت آنها و وضعیت رسانه‌های جریان اصلی قائل شویم بی شباهت به وضعیت جنگ سرد نیست.

جبلی با بیان اینکه در بین رسانه، دسته سومی نیز وجود دارد که بر استقلال موضع خود تاکید دارند گفت: اینها وابستگی و تعهدی به مواضع سیاسی و قدرت‌های بزرگ ندارند و تلاش می‌کنند تا صدایی را که شنیده نمی‌شود، به گوش مخاطبین برسانند.

وی با اشاره به اینکه شبکه‌های برون مرزی وابستگی و تعهدی به مواضع سیاسی و قدرت‌های بزرگ ندارند، افزود: ما معتقدیم که شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران جزو دسته سوم هستند.

معاون برون مرزی رسانه ملی تاکید کرد: درست است که ما ابزار، امکانات، قدرت، بودجه و تجهیزات رسانه‌های بزرگ دنیا را نداریم اما به این دلیل که معتقدیم حرفی که می‌زنیم حرف فطری ملت‌ها است و اگر به خوبی به گوش مردم برسد، خود به خود مخاطب خودش را هم پیدا می‌کند.

جبلی در پاسخ به این سوال که ابزار انتقال پیام در دنیا برای شبکه‌های تلویزیونی چیست؟ گفت: این ابزار یا شبکه‌های ماهواره‌ای است یا شبکه‌های کابلی و اجتماعی که متاسفانه ما در تمامی اینها دچار محدودیت هستیم.

وی افزود: برای مثال شبکه العالم که مخاطبش جهان عرب است باید روی دو ماهواره نایت سد و عرب ست پخش شود اما اجازه نمی‌دهند این شبکه روی هیچکدام از این دو ماهواره پخش شود

کلیدواژه