ظریف: تا وقتی اتحادیه اروپا به برجام پایبند بماند ایران از آن تبعیت می‌کند
(last modified Tue, 07 May 2019 13:53:27 GMT )
ثور 17, 1398 18:23 Asia/Kabul
  • ظریف: تا وقتی اتحادیه اروپا به برجام پایبند بماند ایران از آن تبعیت می‌کند

وزیر امور خارجه ایران گفت: تا وقتی اتحادیه اروپا به برجام پایبند بماند ایران از آن تبعیت می‌کند. 

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری فارس، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه از احتمال مشارکت کشورهای دیگر از جمله روسیه و ترکیه برای راه‌ اندازی یک ساز و کار مشابه با اینستکس خبر داد.

ظریف گفت: نسخه ایرانی اینستکس اروپا شرکتی به نام «ساتما» است و ایران راه‌اندازی این شرکت را به اطلاع اتحادیه اروپا رسانده‌ است.

به گفته ظریف، ممکن است مکانیسمی مشابه با اینستکس با مشارکت سایر کشورهای ذی‌نفع از جمله روسیه و ترکیه اجرایی شود.

«اینستکس» یا «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» است که ثبت آن را اتحادیه اروپا از ژانویه 2019 اعلام کرد. کشورهای اروپایی مدعی هستند هدف از راه‌اندازی این ساختار،  تسهیل تجارت مشروع میان عاملان اقتصادی اروپا و ایران است.

محمد جواد ظریف همچنین درباره جنگ افروزی علیه ایران به اسپوتنیک گفت: هر تلاشی برای به راه انداختن جنگ با ایران، به مثابه خودکشی برای عاملان جنگ افروزی است.

وزیر امور خارجه ایران درعین حال تاکید کرد: ایران به دنبال جنگ با هیچ کشوری نیست، اما اگر آمریکا رویارویی جدیدی را با ایران آغاز کند،‌ از منافع خود دفاع خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه ایران پیش از این گفته بود، تیم B "ب" ("بولتون" (مشاور امنیت ملی آمریکا)، "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی، "بن سلمان" ولیعهد رژیم سعودی و "بن زائد" ولیعهد امارات) تلاش می‌کند آمریکا را به سمت درگیری نظامی با ایران سوق دهد.

کلیدواژه