دکتر حسن روحانی در نشست سیکا: برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس به تنش ها دامن می زنند
(last modified 1398-03-25T07:05:03+00:00 )
جوزا 25, 1398 11:35 Asia/Kabul

رئیس جمهور اسلامی ایران گفت: برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در امور کشورهای منطقه مداخله و توافق های بین المللی را نقض می کنند که موجب افزایش تنش های منطقه می شود.

به گزارش رادیو دری،«حسن روحانی» رئیس جمهور اسلامی ایران در پنجمین کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در شهر دوشنبه تاجیکستان گفت: باید برای تقویت روابط خود تلاش کنیم و علیه تروریسم و افراط گرایی دیواری بسازیم.

رئیس جمهور ایران اسلامی تاکید کرد برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در امور کشورهای منطقه مداخله و توافق های بین المللی را نقض می کنند که موجب افزایش تنش های منطقه می شود. همه کشورهای امضاکننده توافق هسته ای باید به تعهدات خود پایبند باشند.

 رئیس جمهوری ایران افزود: تهران بارها آمادگی خود را برای تدوین و تصویب سازوکارهای دوجانبه و چندجانبه سیاسی و امنیتی، به منظور تضمین صلح و امنیت همگانی اعلام کرده است.

روحانی با بیان اینکه معضل دیرینه فلسطین، مهم‌ترین عامل ناامنی و گسترش خشونت در منطقه و جهان است، خاطرنشان کرد: بی‌توجهی جامعه بین‌المللی به اقدامات نامشروع رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آمریکا در انتقال سفارت به قدس شریف و حمایت از الحاق ارتفاعات جولان به قلمرو رژیم صهیونیستی، موجب شد تا رسیدن به راه‌حلی جامع و عادلانه برای این بحران، بیش از گذشته از دسترس دور شود.

رئیس جمهوری ایران همچنین با اشاره به نقش سیاست‌های دولت فعلی آمریکا در بی‌ثبات‌سازی کشورهای منطقه تصریح کرد: این سیاست‌ها، ناقض حق تعیین سرنوشت به عنوان یکی از حقوق اساسی و ذاتی همه ملت‌های منطقه بوده است.

رئیس جمهوری ایران با اشاره به خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه علیه ایران تصریح کرد: ایران به صورت یک طرفه نمی‌تواند تنها طرف متعهد به برجام باقی بماند و سایر کشورها نیز لازم است سهم خود را برای حفظ این توافق مهم بپردازند.

روحانی تاکید کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر همکاری، هم‌افزایی و یافتن راه‌های دستیابی به منافع مشترک، سود متقابل و در یک کلمه، سیاست برد – برد است.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سیکا هستند.

پنجمین کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز آسیا «سیکا» به میزبانی تاجیکستان آغاز بکار کرد.

کلیدواژه