ظریف: تحریم‌های آمریکا مانع همکاری بین المللی در عرصه مواد مخدر شده است
(last modified 1398-04-03T08:41:46+00:00 )
سرطان 03, 1398 13:11 Asia/Kabul
  • ظریف: تحریم‌های آمریکا مانع همکاری بین المللی در عرصه مواد مخدر شده است

وزیر امور خارجه ایران گفت: اعمال تحریم‌ها و اقدامات یک جانبه آمریکا و ورود آنها به عرصه جنگ و تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران، مانع اجرای همکاری‌ بین المللی به ویژه در عرصه مواد مخدر شده است.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در تهران افزود: آمریکا و برخی کشورهای غربی مسؤول مستقیم عواقب ناگوار و ایجاد اختلال در مبارزه با مواد مخدر هستند.

ظریف با بیان اینکه اراده ایران برای مبارزه با مواد مخدر بر لزوم پرهیز از سیاسی سازی، یکجانبه گرایی و توجه به همکاری بین المللی است تصریح کرد: ایران امروز به تاکید سازمان ملل متحد، پرچمدار مبارزه با مواد مخدر است و اقدامات چشمگیر جمهوری اسلامی و تحمل هزینه‌های بی شمار معنوی و مادی، پیشگام رسیدن به جهان عاری از مواد مخدر است.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه ایران در این راه بیش از هشت هزار و هشتصد شهید و بیش از 12 هزار جانباز تقدیم کرده است گفت: علاوه بر این هزینه‌های غیرقابل جبران، ایران سالانه بیش از 300 میلیون دلار برای مبارزه با قاچاق، عرضه و کاهش تقاضای مواد مخدر هزینه می کند.

ظریف با بیان اینکه ایران به تنهایی نزدیک به 80 درصد مجموع کشفیات تریاک جهان را به خود اختصاص داده که این رقم در سال گذشته بیش از 800 تُن بوده است افزود: موقعیت جغرافیایی ایران در همسایگی بزرگترین تولید کننده مواد مخدر سنتی موجب شده است، اقدامات ایران تأثیرات منطقه‌ای و بین المللی داشته باشد.

26 ژوئن در تقویم سازمان ملل متحد، به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است.

کلیدواژه