گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران؛ عبور از مرز ۳/۶۷ غنی سازی
(last modified 1398-04-16T06:50:20+00:00 )
سرطان 16, 1398 11:20 Asia/Kabul

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با اشاره به پایان مهلت 60 روزه تهران به اروپایی ها برای اجرای تعهدات برجامی گفت: ایران به دلیل اینکه اروپایی ها خواسته های برجامی جمهوری اسلامی را تامین نکردند، گام دوم را بر می دارد.

«سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران امروز (یکشنبه) در نشست خبری مشترک با سخنگوی دولت و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در تهران افزود: ایران بندهایی که در برجام درباره غلظت غنی‌سازی آمده است، دیگر رعایت نمی‌کند و غلظت غنی‌سازی را افزایش ‏خواهد داد.

عراقچی با تاکید بر اینکه روند کاهش تعهدات ایران حرکتی در راستای حفظ برجام است، تصریح کرد: اگر کشورهای اروپایی خواسته‌های ایران را برآورده نکنند، تهران پس از پایان 60 روز گام سوم را بر می دارد.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران تاکید کرد: تداوم تحریم های آمریکا و بدعهدی اروپایی ها ممکن است به خاتمه حضور ایران در برجام منجر شود.عراقچی همچنین با اشاره به درخواست آمریکا برای تشکیل جلسه شورای حکام آژانس  بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: یک طنزی وجود دارد و آن این است که آمریکایی که از برجام خارج شده، خواهان تشکیل جلسه شورای حکام است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران افزود: کشورهای اروپایی و روسیه و چین نسبت به این خواسته آمریکا بی‌اعتنایی کرده اند و آمریکا در این عرصه هم منزوی است.

 سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران هم  با اشاره به آغاز گام دوم کاهش تعهدات برجامی تهران گفت: ایران فرایند عبور از غنی سازی بالای سه ممیز شصت و هفت درصد را آغاز کرد.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مهلت 60 روزه تهران به اروپایی ها برای اجرای تعهدات برجامی خود پایان یافته است، تصریح کرد: ایران وارد گام دوم افزایش سطح ذخایر و غنی سازی شده است و بازرسان آژانس بین الملی انرژی اتمی می توانند فردا (دوشنبه) عبور ایران از مرز سه ممیز شصت و هفت درصد غنی سازی را تائید کنند.

کمالوندی،گام دوم برنامه برجامی ایران را براساس تامین نیازهای کشور عنوان کرد و افزود: گام دوم ایران در میان مدت برای تامین نیازهای نیروگاهی و راکتورهای تحقیقاتی و در بلندمدت با هدف تامین نیازهای پیشر آن است که هر کدام از آنها درصد های متفاوت دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره راکتور آب سنگین اراک (مرکز ایران) نیز گفت: ریختن سیمان در لوله‌های مخزن اصلی راکتور آب سنگین اراک با علم به اینکه امکان احیای آنها وجود داشته باشد، انجام شد، لذا ایران نمونه‌های آن لوله‌ها را دارد و در صورت لزوم راکتور آب سنگین اراک را احیا می کند.

کمالوندی همچنین با اشاره به درخواست آمریکا برای تشکیل جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: مسئولیت شورای حکام، رسیدگی به مسائل پادمانی است لذا عبور ایران از مرز سه ممیز شصت و هفت درصد غنی سازی محدودیتی به لحاظ پادمانی و پروتکلی ندارد و مربوط به برجام است.

کلیدواژه