موسوی: اگر اروپایی‌ها به گفتار درمانی ادامه دهند، ایران گام سوم را محکم‌تر برمی‌دارد
(last modified 1398-04-17T08:57:51+00:00 )
سرطان 17, 1398 13:27 Asia/Kabul
  • موسوی: اگر اروپایی‌ها به گفتار درمانی ادامه دهند، ایران گام سوم را محکم‌تر برمی‌دارد

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت:اگر کشورهای باقیمانده در برجام بویژه اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند و به گفتار درمانی ادامه دهند، جمهوری اسلامی ایران گام سوم را محکم‌تر برمی‌دارد.

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به پایان مهلت 60 روزه تهران به اروپایی ها و آغاز گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران براساس منافع ملی و امنیت ملی خود تصمیم مستقل می‌گیرد.
موسوی درباره بی‌عملی اروپا در برجام و واکنش آنها نسبت به کاهش تعهدات ایران افزود: تهران اقدام تقابلی خود در کاهش تعهداتش در برجام را شروع و اعلام کرده است میان حقوق و تکالیفش با خروج آمریکا از برجام و بی‌عملی اروپایی‌ها تناسبی وجود ندارد.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید کرد: ایران حق دارد نسبت به بی‌عملی اروپا واکنش نشان دهد و این واکنش منطقی، حقوقی و براساس مواد ۲۶ و ۳۶ برجام است.
موسوی درباره گفت و گوی تلفنی «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه با «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران هم گفت: بحث مذاکره جدید مطرح نیست، بلکه درباره نحوه اجرای توافق هسته‌ای و اجرای برجام پس از خروج آمریکا است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره آخرین وضعیت پیگیری‌ها از دو نفتکش توقیف شده ایران توسط عربستان و انگلیس گفت: نفتکشی که در عربستان است، مشکل فنی پیدا کرده و درخواست کمک کرد که به یکی از بنادر عربستان منتقل شد و پیگیری‌های حقوقی و فنی در این باره ادامه دارد.
موسوی، درباره کشتی نفتکش ایرانی توقیف شده در جبل الطارق نیز گفت: اقدامات سیاسی و حقوقی به جد در حال پیگیری است و در همین راستا دو بار سفیر انگلیس در تهران به وزارت امورخارجه احضار و با برخی دیپلمات های اروپایی مشورت شده است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره حضور هیأتی از طالبان در تهران و نقش ایران در مذاکرات صلح افغانستان هم گفت: ایران به عنوان یک بازیگر فعال در منطقه به دنبال صلح و ثبات است که هم با دولت افغانستان و هم کشورهایی که می‌توانند در استقرار صلح و ثبات در این کشور کمک کنند، ارتباط دارد.

کلیدواژه