سنبله 07, 1398 08:40 Asia/Kabul
  • انتقاد نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران از پیوستن استرالیا به ائتلاف آمریکا

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران از اقدام دولت استرالیا برای پیوستن به ائتلاف آمریکا در خلیج فارس انتقاد کرد.

«کمال دهقانی فیروزآبادی»، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران روز چهارشنبه در گفت و گو با شبکه خبری "ای بی سی" نیوز استرالیا در واکنش به پیوستن استرالیا به ائتلاف آمریکا در خلیج فارس گفت: کانبرا با انتقال ناو، هواپیما و نیروهای نظامی به منطقه خلیج فارس ریسک و خطر بزرگی را پذیرفت که به اعتبار و شهرت استرالیا آسیب وارد خواهد شد.
دهقانی فیروزآبادی افزود: پیوستن استرالیا به ائتلاف آمریکا در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز ضرورت نداشت، چرا که ایران از گذشته از تانکرهای نفتی در این منطقه محافظت کرده است.
نماینده مجلس شورای اسلامی ایران تاکید کرد: شرکت کنندگان در ائتلاف آمریکا در منطقه خلیج فارس مسئول صدمات ایجاد شده ناشی از این ائتلاف خواهند بود.
«اسکات موریسون» Scott Morrison نخست وزیر استرالیا با بیان اینکه بخش قابل توجهی از نفت خام مورد نیاز کانبرا از خلیج فارس حمل می شود، گفت: کشورش به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس می پیوندد.
آمریکا در هفته های اخیر تلاش کرده است تا به زعم خود ائتلافی از کشورهای مختلف را برای تامین آنچه تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز عنوان می کند، تشکیل دهد.
واکنش ها به این درخواست آمریکا حتی در میان شرکای اروپایی این کشور سرد و منفی بوده و تا این لحظه فقط بریتانیا و رژیم صهیونیستی به این ائتلاف پیوسته اند.

کلیدواژه