میزان 05, 1398 11:25 Asia/Kabul
  • رد ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضد ایران

نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نقض برجام توسط ایران را رد کرد و گفت: آژانس صرفا به راستی‌آزمایی و انعکاس واقعیت‌های فنی می‌پردازد و قضاوت و پیش داوری نمی‌کند.

"کاظم غریب‌آبادی" تصریح کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد که پیکره‌بندی مجدد خطوط تحقیق و توسعه در کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز برای آماده‌سازی نصب ماشین‌های جدید از انواع مختلف در حال انجام است.

نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین افزود: بر اساس این گزارش، زنجیره‌های ١٠ تایی و ٢٠ تایی "آی آر شش" و زنجیره ٢٠ تایی "آی آر چهار" در خطوط سه و چهار تحقیق و توسعه نیز در حال غنی‌سازی و انباشت اورانیوم غنی شده است و یا آماده انباشت اورانیوم غنی‌شده هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای ادعا کرد، ایران نصب سانتریفوژهای پیشرفته‌تر در روند غنی‌سازی اورانیوم را شروع کرده که بر اساس برجام ممنوع بوده است.

جمهوری اسلامی ایران یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و ناکارآمدی وعده اروپایی‌ها برای جبران تحریم‌های آمریکا ضد ایران، به کاهش گام به گام تعهدهای برجامی خود روی آورده است.

ایران با اطلاع رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون سه گام در این زمینه برداشته و هشدار داده است که اگر امضاءکنندگان برجام اقدام عملی و موثری در اجرای تعهدهای خود انجام ندهند، گام چهارم کاهش تعهدهای برجامی خود را بر می‌دارد.

کلیدواژه