ظریف: امنیت در خلیج فارس قابل تجزیه نیست
(last modified 1398-07-18T05:36:40+00:00 )
میزان 18, 1398 10:06 Asia/Kabul
  • ظریف: امنیت در خلیج فارس قابل تجزیه نیست

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مقاله ای در روزنامه "الرای" کویت ضمن تشریح "ابتکار صلح هرمز" نوشت، امنیت در خلیج فارس قابل تجزیه و تفکیک نیست، یا همه از امنیت در این منطقه بهره می برند یا همه از آن محروم می شوند.

به گزارش بامداد پنجشنبه خبرگزاری فارس، "محمد جواد ظریف" در این مقاله با بیان اینکه منطقه خلیج فارس اهمیتی راهبردی در تجارت بین الملل و انرژی دارد خاطرنشان کرد، برای کشورهای منطقه، امنیت و ثبات با هدف تضمین دسترسی به بازارهای بین المللی ضرورتی انکارناپذیر است.

"ظریف" افزود: قرن ها است که امنیت منطقه را کشورهای منطقه تامین میکنند و آن بدون همکاری و تعامل میسر نیست.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در این مقاله به خریدهای تسلیحاتی هنگفت و پیمان‌های نظامی برخی از کشورهای منطقه با قدرت های خارجی اشاره کرد و اظهار داشت، امنیت از طریق خریدهای تسلیحاتی و پیمان‌های نظامی با قدرت‌های خارجی که با مداخلات مکرر و حمایت از رژیم صهیونیستی بیشترین تهدید را متوجه امنیت منطقه کرده‌اند حاصل نمی شود.

"ظریف" خطاب به کشورهای حاشیه خلیج فارس تصریح کرد، امنیت در گرو اعتماد و تکیه بر مردم و توانمندی‌های ملی و تقویت ارتباطات حسن همجواری با دیگر کشورهای منطقه است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران  به ارائه "ابتکار صلح هرمز" از سوی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: "ابتکار صلح هرمز" با مشارکت هشت کشور وابسته به آن، شامل عربستان، عراق، عمان، امارات، کویت، قطر، بحرین و جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت لازم و کافی برای تحقق امنیت فراگیر در منطقه از طریق گفتمان درون منطقه ای برخوردار است.

ظریف با بیان اینکه این طرح بر اصولی چون تعهد به اهداف و اصول ملل متحد، حسن همجواری، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، خدشه ناپذیری مرزهای بین‌المللی، حل و فصل مسالمت آمیز تمامی اختلافات، رد تهدید یا توسل به زور و یا مشارکت در هرگونه ائتلاف‌ یا پیمان‌ نظامی علیه یکدیگر و عدم مداخله در امور داخلی و روابط خارجی یکدیگر استوار است خاطرنشان کرد، موفقیت هر طرحی نیازمند مشارکت تمامی اعضا و اعتماد متقابل است.

کلیدواژه