روحانی به تهران بازگشت
(last modified Sat, 26 Oct 2019 04:26:12 GMT )
عقرب 04, 1398 08:56 Asia/Kabul
  • روحانی به تهران بازگشت

برون مرزی- رئیس جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به جمهوری آذربایجان سفر کرده بود،جمعه شب به تهران بازگشت.

به گزارش ایرنا، "حسن روحانی" در این سفر دو روزه که به دعوت رسمی "الهام علی اف" رئیس جمهور آذربایجان انجام شد با سخنرانی در جمع سران و مقام های شرکت کننده در این اجلاس بین المللی، دیدگاه ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران را درخصوص مسائل مهم منطقه ای و بین المللی تبیین و تشریح کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با تاکید بر اینکه این جنبش به پشتوانه‌ جمعیت فراوان و قلمرو وسیع و با توجه به آراء خود در مجامع بین‌المللی، می‌تواند قطب جدیدی از قدرت را در جهان چندقطبی آینده پایه‌گذاری کند، اظهارداشت، نیل به این هدف، نیازمند درک واقعیت‌های جدید منطقه‌ای و بین‌المللی و به‌کارگیری ابزارها و امکاناتِ نوینِ جهانِ امروز است.

روحانی همچنین به تحریم ها، فشارها و اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکا از روی استیصال، چنان بی‌پروا و گستاخانه از ابزارهای اقتصادی ظالمانه برای تحمیل مقاصد سیاسی نامشروع خود بر ملّت‌های مستقل استفاده می‌کند که نمی‌توان نامی به جز تروریسم اقتصادی بر آن نهاد.

روحانی در مدت اقامت خود در باکو همچنین در دیدارهای دو جانبه ای با روسای جمهور آذربایجان، ونزوئلا، کوبا و پاکستان، نخست وزیران مالزی و بنگلادش و رئیس جمهور موقت الجزایر درخصوص مسائل مورد علاقه دوجانبه ، منطقه ای و بین المللی با این مقامات گفت و گو کرد.

"شیخ الاسلام  الله شکور پاشازاده" رئیس اداره مسلمانان قفقاز نیز روز پنج شنبه  در نخستین روز از سفر  روحانی به جمهوری آذربایجان با رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

کلیدواژه