قوس 18, 1398 10:17 Asia/Kabul
  • دخالت سفارت‌های تروئیکای اروپا در امور داخلی عراق

سفارت‌های آلمان، فرانسه و انگلیس در بغداد با انتشار بیانیه‌ای مداخله‌جویانه از نخست‌وزیر مستعفی عراق خواستند، امنیت تظاهرکنندگان این کشور را تضمین کند.

به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز عراق، در این بیانیه مشترک که سفارت فرانسه روز یکشنبه در صفحه توییتری خود منتشر کرده، آمده است: سفرای آلمان، فرانسه و انگلیس با «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر مستعفی عراق دیدار کردند.

براساس این گزارش، سفارت‌های تروئیکای اروپا از عبدالمهدی خواستند تا درخصوص کشتار تظاهرکنندگان، تحقیقات لازم را به صورت فوری انجام داده و کسانی را که مسئول کشتار آن ها هستند، مجازات کنند.

براثر تیراندازی جمعه شب افراد مسلح ناشناس به سوی تظاهرکنندگان در میدان "الخلانی"، همجوار با میدان التحریر بغداد، چهار نفر کشته و 80 نفر زخمی شدند.

در همین حال، شورای سیاسی جنبش النجباء عراق اعلام کرد، درگیری مسلحانه در میدان "الخلانی"، با طراحی سفارت آمریکا و با هدف کشاندن بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) به رویارویی مسلحانه طراحی شده بود.

همچنین «قیس خزعلی» دبیرکل عصائب اهل حق عراق با اشاره به کشته شدن شماری از معترضان عراقی در تظاهرات اخیر در این کشور گفت: آمریکا و اسرائیل در کشتار عراقی‌ها دست داشتند و به زودی زمان انتقام گیری از آمریکا و اسرائیل و سپس امارات و عربستان سعودی فرا خواهد رسید.

خزعلی به امارات و عربستان سعودی به دلیل دست داشتن در کشتار مردم عراق و دخالت‌هایشان در امور این کشور هشدار داد که بهای سنگینی پرداخت خواهند کرد.

کلیدواژه