بحران سوخت و تعطیلی فرودگاه صنعا
(last modified 1399-06-18T04:10:24+00:00 )
سنبله 18, 1399 08:40 Asia/Kabul
  • بحران سوخت و تعطیلی فرودگاه صنعا
    بحران سوخت و تعطیلی فرودگاه صنعا

وزیر حمل و نقل یمن اعلام کرد، فرودگاه بین المللی صنعا به دلیل نبود سوخت از روز چهارشنبه تعطیل می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، "زکریا الشامی" دوشنبه شب خاطرنشان کرد، فرودگاه بین المللی صنعا پایتخت یمن به دلیل اینکه سوخت مورد نیاز خود را تمام کرده از روز چهارشنبه روی پروازهای سازمان ملل و نهادهای بشردوستانه بین المللی بسته خواهد شد.

الشامی اظهار داشت، ائتلاف متجاوز سعودی با توقیف کشتی های حامل مشتقات نفتی یمن، موجب ایجاد فاجعه انسانی در یمن شده است.

وزیر حمل و نقل یمن افزود، بیش از 540 هزار بیمار یمنی که برای ادامه درمان خود نیاز به سفر به خارج از کشور دارند با بسته شدن فرودگاه بین الملل صنعا سرگردان خواهند بود و سرنوشت نامعلومی در انتظارشان است.

بر اساس اعلام رسانه های یمنی، ده‌ها بیمارستان در یمن نیز با کمبود شدید سوخت مواجه شده و در آستانه تعطیلی هستند.

اداره فرودگاه بین المللی صنعاء هفته گذشته  نسبت به عدم توانایی خود در ارائه خدمات ناوبری هوایی برای استقبال از هواپیماهای سازمان ملل و سازمان‌های بشردوستانه و امدادی در روزهای آینده به دلیل در شرف پایان بودن ذخایر مشتقات نفتی‌اش هشدار داده بود.

با اینکه حدود پانزده کشتی حامل مشتقات نفتی مجوز سازمان ملل برای ورود به بندر "الحدیده" غرب یمن را دارند، ائتلاف سعودی به آنها اجازه ورود نمی‌دهد که این موضوع منجر به بحران سوخت در یمن شده است.

شرکت ملی نفت یمن اخیرا اعلام کرد، ائتلاف متجاوز سعودی به عمد اجازه ورود این کشتی‌ها را به بندر الحدیده نمی‌دهد تا از این طریق مردم این کشور را تحت فشار قرار داده و به مشکلات آنها بیافزاید.

یمن در پنج سال اخیر به دلیل محاصره همه جانبه ائتلاف متجاوز سعودی با کمبود شدید مواد سوختی و غذایی مواجه است.

"مارک لوکوک" Mark Lowcock معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه اخیرا اعلام کرد، یمن با بدترین فاجعه انسانی تاریخ روبروست.

عربستان‌‌ با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره این کشور کرده است.

 

کلیدواژه