حوت 18, 1399 17:08 Asia/Kabul
  • تاکید عراق بر گفت وگوی ملی و همکاری های منطقه ای
    تاکید عراق بر گفت وگوی ملی و همکاری های منطقه ای

نخست وزیر عراق فراخوان و طرحی برای آغاز گفت وگوی ملی و همکاری کشورهای منطقه برای تثبیت صلح و هم افزایی ارائه کرد.

به گزارش رادیو دری، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق روز دوشنبه در سخنانی به مناسبت پایان سفر تاریخی پاپ فرانسیس به کشورش تأکید کرد، این سفر نقطه عطف و درخشانی در تاریخ کشور بود که ماهیت و ذات ملت عراق را برای جهانیان نمایان کرد و پیام پاپ و به همراه آن خواست ملت عراق به گوش جهانیان رسید.

الکاظمی گفت: دولت عراق از زمان شکل گیری به دنبال احیا و ترمیم روابط خارجی عراق و کوشش برای بازیابی جایگاه طبیعی این کشور در منطقه و جهان بوده و در این باره گام های مهمی برداشته که سفر پاپ به عراق نیز موضع عراق در این باره را تقویت کرده است.

نخست وزیر عراق گفت: عراق با وجود سختی ها و چالش ها امروز در مقابل فرصتی واقعی برای بازیابی نقش تاریخی خود در منطقه و جهان قرار دارد و در این راستا فراخوانی برای گفت وگوی ملی داخلی ارائه می کند که بیانگر خواسته های ملت عراق باشد.

الکاظمی از همه گروه های سیاسی، فعالان مردمی، جوانان معترض و مخالفان دولت خواست مسئولانه پشت میز مذاکره  بنشینند و منافع ملی را در اولویت قرار دهند و از گفتمان تشنج فاصله بگیرند و به دولت مجال و فرصت کافی برای سازندگی و اجرای انتخابات مبتنی بر بنیان های استوار داده شود.

الکاظمی از همه برادران، دوستان و همسایگان عراق خواست ارزش های صلح و همکاری میان کشورهای منطقه را تثبیت و شبح جنگ، اختلاف و نزاع را که به نفع ملت های منطقه نیست از منطقه دور کنند.

پاپ فرانسیس در اولین سفر خود پس از حدود ۱۵ ماه همه‌گیری کرونا و لغو برنامه‌هایش، روز جمعه درسفری سه روزه وارد بغداد شد. 

کلیدواژه