جوزا 10, 1400 09:53 Asia/Kabul
  • واکنش حماس به احتمال حذف نتانیاهو از دایره قدرت
    واکنش حماس به احتمال حذف نتانیاهو از دایره قدرت

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) درباره تشکیل کابینه چپگرای ائتلافی رژیم صهیونیستی برای حذف «بنیامین نتانیاهو» از نخست وزیری گفت، همه این اقدامات برای تثبیت این رژیم صورت میگیرد.

به گزارش رادیو دری؛ «فوزی برهوم» سخنگوی جنبش حماس گفت، تمامی این اقدامات رژیم صهیونیستی حاصل طرح این رژیم  با هدف تثبیت پایه های این رژیم  به ازای پایمال کردن حقوق ملت فلسطین است.

منابع رسانه ای روز شنبه از توافق دو حزب رقیب «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه ائتلافی خبرداده و اعلام کردند، « نفتالی بنت» رییس حزب راست‌ گرای «یمینا» موافقت کرده که با «یائیر لاپید»، رییس حزب «یش عتید» دولت ائتلافی تشکیل دهد.

براساس این توافق ، بنت تا سپتامبر ۲۰۲۳( سنبله 1402) نخست وزیر خواهد بود  و پس از آن لاپید تا نوامبر ۲۰۲۵(عقرب 1404) این سمت را عهده‌ دار میشود.

بنیامین نتانیاهو در واکنش به این توافق گفت، این یک تقلب غیرقابل تصور است، این یک نقض آشکار تمام وعده هایی است که نفتالی بنت هفته ها پیش به خود داد. 

در صورت اجرایی شدن توافق میان رؤسای دو حزب «یمینا» و «یش عتید»، نتانیاهو از صحنه قدرت سیاسی رژیم صهیونیستی کنار خواهد رفت.

پیش تر مهلت ۲۸ روزه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که درگیر ۴ پرونده فساد مالی است برای تشکیل کابینه جدید به پایان رسیده و او موفق به تشکیل کابینه نشد.

ناتوانی در تشکیل دولت های ائتلافی یا تشکیل دولت های ائتلافی شکننده باعث شده که رژیم صهیونیستی در طول دو سال و نیم اخیر با بحران سیاسی شدید و عمیقی روبرو شود و گواه آن نیز برگزاری ۴ دور انتخابات پارلمانی در این مدت کم است.

پارلمان رژیم صهیونیستی ۱۲۰ کرسی دارد و ائتلاف حزبی که بتواند ۶۱ کرسی را بدست آورد، شانس نخست تشکیل کابینه است.

کلیدواژه