عقرب 15, 1400 14:33 Asia/Kabul
  • تلاش برای آرام کردن اوضاع در عراق
    تلاش برای آرام کردن اوضاع در عراق

دولت عراق تمام تلاش های خود را برای آرام کردن اوضاع در این کشور به کار گرفته است.

به گزارش رادیو دری، در نخستین اقدام رسمی، دولت عراق یک هیات بلندپایه را به حضور «شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق فرستاد تا در خصوص آرامش اوضاع با او گفت وگو کند.

این هیات متشکل از «رائد جوحی» رییس دفتر نخست وزیر، «عثمان الغانمی» وزیر کشور و «عبدالامیر یارالله» رییس ستاد کل ارتش عراق هستند که با الخزعلی دیدار و گفت وگو کردند. 

دفتر شیخ الخزعلی در بیانیه ای اعلام کرد که هیات دولتی دبیرکل عصائب اهل الحق را از تلاش های جاری برای تشکیل کمیته تحقیق در کشتار تظاهرکنندگان مسالمت آمیز و مشخص کردن طرف ها و افراد مسئول این تیراندازی، مطلع کرد.

الخزعلی در این دیدار بر ضرورت حفظ مناسبات بین الحشد الشعبی با دیگر دستگاه های امنیتی عراق تاکید کرد و گفت، نهادهای امنیتی، متاثر از رفتارهای غیر قانونی پاره ای شخصیت های سیاسی و نظامی نخواهند شد.

دبیر کل عصائب اهل الحق عراق همچنین خواهان تشکیل یک کمیته عالی قضایی برای شناسایی شخصیت هایی شد که تحت هرعنوان و سمتی دستور شلیک به سوی تظاهرکنندگان را دادند.

همزمان، شیخ قیس الخزعلی در اظهاراتی جداگانه گفته است، اگر نیروهای امنیتی عراق، ما را بکشند ما با آنها درگیر نمی شویم.

این سخنان الخزعلی مورد استقبال عمومی درعراق گرفته و این اظهارات تنش زدا در این برهه در حمایت از نیروهای امنیتی به اعتقاد صاحب نظران، جای تقدیر دارد.

به گفته رسانه های عراق، حوادث خشونت بار دیروز (جمعه) بین نیروهای ضد شورش و تظاهرکنندگان در بغداد به کشته شدن پنج تظاهرکننده و زخمی شدن حدود ۲۰۰ تن دیگر منجر شد.

 

کلیدواژه