قوس 04, 1395 15:37 Asia/Kabul
  • اعتراف دیرهنگام محافل غربی به استفاده داعش از سلاح‌های شیمیایی

مرکز آمریکایی مطالعات درباره تروریست‌های داعش موسوم به "IHS" اعلام کرد عناصر داعش از سال 2014، بیش از 71 بار از سلاح شیمیایی در عراق و سوریه استفاده کرده‌اند.

در گزارش مرکز "IHS" آمده است عناصر داعش دست کم 52 بار درعراق و سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده اند و افزون بر این، 19 مورد استفاده از سلاح شیمیایی نیز در اطراف شهر موصل عراق ثبت شده است. انتشار گزارش محافل غربی به ویژه آمریکایی در مورد استفاده داعش از سلاح‌های شیمیایی از سال 2014 بیانگر آن است که این محافل و دولت‌هایشان از حملات و جنایت‌های گسترده تروریست‌ها اطلاع داشته‌اند و با سکوت خود و تجهیز کردن این تروریست‌ها به سلاح‌های شیمیایی زمینه ادامه یافتن جنایت‌های آنها را فراهم کرده اند. در این مدت محافل غربی با سکوت خود سعی داشتن بر جنایات داعش از استفاده آنها از تسلیحات شیمیایی سرپوش بگذارند و زمانی به انتشار گزارش‌ها در این زمینه پرداختند که با افشاگری‌های محافل رسانه ای و سیاسی، دیگر امکان ادامه پنهان کردن جنایات شیمیایی داعش وجود نداشت.  

هدف گروه تروریستی داعش از استفاده گسترده از سلاح شیمیایی جلوگیری از شکست کامل و نیز ایجاد رعب و وحشت بیشتر در میان شهروندان سوری و عراقی است تا آنها را به تسلیم در برابر خود وادار کند. محافل حقوقی با انتقاد از مخالفان مسلح فعال در سوریه و عراق تاکید دارند که این گروه‌ها برای ارتکاب جنایات جنگی از آزادی کامل برخوردارند و از هرگونه پیگردی در امان هستند.

نکته قابل تامل آن که تروریست‌ها با هدف منحرف کردن افکار عمومی از جنایت‌هایی چون استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی در سوریه، با حمایت کشورهای غربی و همپیمانان عربی خود درصددند این جنایت‌های ضد بشری را به دولت دمشق نسبت دهند. دولت سوریه در حالی هدف توطئه غرب در زمینه نقض حقوق بشر قرار می‎گیرد که در چارچوب قطعنامه 2118 شورای امنیت (27 سپتامبر 2013)، مواد شیمیایی سوریه به سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داده شده و بنا به تأیید مجامع حقوقی بین المللی، دمشق در این زمینه همکاری سازنده داشته است.

با استفاده پیاپی داعش و گروه‌های دیگر تروریستی از مواد شیمیایی در عملیات جنگی، خطر تروریسم شیمیایی بسیار جدی شده و ابعادی فراملی یافته است اما غرب در تمام این مدت سکوت اختیار کرد. بی‌تردید مبارزه با چنین معضلی باید در قالب یک پیمان جهانی انجام گیرد و هرگونه تعللی در این زمینه موجب می‌شود که تبعات آن تنها به سوریه و عراق محدود نمانده و جنبه بین‌المللی یابد. همچنین مخاطرات تروریسم شیمیایی آن دامنگیر حامیان تروریست‌ها نیز خواهد شد و این موضوع نگرانی افکار عمومی غرب را در پی داشته است. زمزمه‌های محافل غربی درباره استفاده داعش از سلاح‌های شیمیایی در این مقطع زمانی در این چارچوب نیز قابل ارزیابی است. 

کلیدواژه