جدی 19, 1399 11:47 Asia/Kabul
  • همکاری گروه های تروریستی با داعش در پاکستان در کشتار علیه مردم
    همکاری گروه های تروریستی با داعش در پاکستان در کشتار علیه مردم

پاکستان اعلام کرد، گروههای تروریستی با گروه تکفیری داعش مورد حمایت آمریکا در جنایات و کشتار مردم آن کشور نقش دارند.

نخست وزیر پاکستان در  مصاحبه با شبکه خبری "ای نیوز" ترکیه (ANews TV) گفت:  هرگونه حملات علیه افراد بی دفاع از جمله ترورهای هدفمند علیه جامعه شیعیان هزاره در ایالت بلوچستان  در این کشور با همکاری گروههای تروریستی و گروه خطرناک و تکفیری داعش با حمایت  دونالد ترامپ  انجام می گیرد.

عمران خان  افزود: گروه‌های تروریستی ویژه ای در پاکستان حضور دارند که طراح و اجرای عملیات ترور علیه جامعه هزاره (شیعیان) در بلوچستان را مدیریت می‌کنند.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به حمله اخیر تروریستی به گروهی از معدنچیان شیعه پاکستان که ۱۱ کشته برجا گذاشت، تاکید کرد، این گروههای تروریستی به داعش تغییر شکل داده که آنان مسوولیت حمله هولناک به معدنچیان در ایالت بلوچستان را برعهده گرفته‌اند.

سخنان نخست وزیر پاکستان درباره مشارکت گروه داعش با گروه های تروریستی در این کشور برای کشتار مردم از جمله شیعیان از جمله تهدیداتی است که پاکستان از سال های اخیر تاکنون  با آن مواجه شده است. 

 تمرکز و نقطه آغازین اقدامات تروریستی  داعش که با حمایت آمریکا و برخی کشورهای عربی از جمله عربستان در منطقه غرب آسیا پایه گذاری شد بر سوریه و عراق در حدود ده سال اخیر بود اما بتدریج با ادامه این حمایت ها دامنه فعالیت های جنایتکارانه داعش به مناطق دیگر جهان از جمله به  جنوب و شرق آسیا گسترش یافت.

پاکستان و افغانستان از جمله محیط هایی بودند که داعش با هدف پیشبرد اهداف خود و حامیان منطقه ای و فرا منطقه ای به آنها وارد شد و در سال های اخیر این گروه جنایات متعددی را در این دو کشور مرتکب شده است.

یکی از عمده ترین اهداف حمایت آمریکا از داعش در کشورهای افغانستان و پاکستان بهانه تراشی برای ادامه حضور نیروهای نظامی خود در افغانستان با توجیه تداوم ناامنی ها و احتمال از دست رفتن دستاوردهای ادعایی نظامیان خارجی در این کشور است.

البته بخشی از انگیزه  گسترش یافتگی جغرافیای اقدامات مرگبار داعش به کشورهای مختلف نیز تبدیل شدن به بزرگترین گروه تروریستی در جهان است که ابزار رسانه نیز به طور ناخوداگاه ودر روند ایفای اطلاع رسانی به عنوان ذات کارکردی خود به چنین هدفی کمک کرده است.

تمرکز اصلی داعش در حملات خود درپاکستان بر کشتار شیعیان این کشور در همکاری با گروه های افراطی از جمله لشگر جهنگوی و سپاه صحابه است که ایدئولوژی خود را در مقابله با جامعه شیعیان ترسیم کرده اند.

البته داعش در سال های اخیر و در مسیرجنایت علیه مردم در عراق؛ سوریه و دیگر کشورهای جهان نشان داده است که گروه های دیگر دینی و مذهبی  را نیز آماج حملات خود قرار می دهد که کشتار ایزدی ها و سنی ها در عراق و سوریه موید این نکته است.     

  در شرایطی حملات هدفمند گروه تروریستی داعش و دیگر گروه های افراطی پاکستان علیه شیعیان در مناطق مختلف این کشور از جمله در ایالت بلوچستان تداوم یافته است که همزمان انتقادها از عملکرد ضعیف دولت و نهادهای امنیتی پاکستان در مقابله با این گروه های جنایتکار و حفاظت از جان جامعه شیعیان این کشور بشدت افزایش یافته است.

اگر چه حضور عمران خان نخست وزیر پاکستان در بین خانواده های کارگران شیعه هزاره  که در حمله تروریستی اخیر  داعش به یک معدن در ایالت بلوچستان  کشته شدند اقدامی شایسته در رسانه های این کشور توصیف شده است اما انتظار مردم از وی فراتر از اقدامات نمادین است.     

کلیدواژه