سرطان 27, 1401 14:25 Asia/Kabul
  • رییس جمهوری عراق: ایران بازیگر مؤثری در منطقه است
    رییس جمهوری عراق: ایران بازیگر مؤثری در منطقه است

رئیس جمهور عراق با اشاره به اینکه باید به توافق با ایران دست یافت، گفت: ایران از بازیگران اصلی و مؤثر در منطقه است .

به گزارش رادیو دری،«برهم صالح»رئیس جمهور عراق درباره روابط کشورش با ایران گفت: ما در عراق علاوه بر مرزهای طولانی با ایران، با این کشور انواع تعاملات فرهنگی و اجتماعی و همچنین منافع مشترک امنیتی داریم.

برهم صالح خاطرنشان کرد: ایجاد روابط خوب با ایران، همسو با منافع حیاتی ماست. ما نمی‌خواهیم به روزگار صدام حسین بازگردیم که با همسایگانمان سر جنگ داشتیم.

صالح افزود: ما برای خروج از بن بست کنونی، به راه حل دیپلماتیک و ترتیبات امنیتی در خاورمیانه نیاز داریم تا بتوانیم با تروریسمی که برای همه مشکل اساسی ایجاد کرده است، مقابله کنیم.

رئیس جمهور عراق اظهارکرد : سرانجام ما باید سر یک میز بنشینیم و در مورد مشکلاتی که وجود دارد، صحبت کنیم. ما منابع نفتی در اختیار داریم اما در عین حال با چالش‌های اقتصادی و اجتماعی بسیار جدی مواجه هستیم. ما به زیرساخت‌هایی نیاز داریم که بتواند اقتصادهای ما را به هم پیوند دهد. ما نیاز به اقدام مشترک در برابر تغییرات آب و هوا داریم. عراق، عربستان، ایران یا ترکیه به تنهایی نمی‌توانند این کارها را انجام دهند.

رئیس جمهور عراق با اشاره به تحولات سوریه هم گفت: در نهایت، سوریه باید به عرصه بازگردد. ما باید راهی پیدا کنیم تا این کشور از هرج و مرجی که برای مدت‌های طولانی گرفتارش بوده است، نجات یابد.

بررسی تحولات امنیتی منطقه در دیدار ظریف و برهم صالح

کلیدواژه