سرطان 30, 1401 13:14 Asia/Kabul
  • اعلام عزای عمومی در عراق؛ امروز
    اعلام عزای عمومی در عراق؛ امروز

در پی حمله عصر چهارشنبه به منطقه‌ای توریستی در استان دهوک عراق و کشته شدن شهروندان عراقی در این منطقه، نخست وزیر عراق امروز (پنج‌شنبه) را در این کشور عزای عمومی اعلام کرد.

حمله توپخانه ای روز چهارشنبه ارتش ترکیه به مرکز گردشگری «په رخ» استان دهوک در منطقه کردستان عراق تاکنون باعث مرگ دستکم ۱۱ زن و کودک شده است.

اعتراض ها و موج محکومیت ها علیه ترکیه در عراق در حال افزایش است و تاکنون بسیاری از سیاستمداران و چهره ها و نخبگان در کنار فعالان شبکه های اجتماعی این اقدامات ترکیه را محکوم کرده اند.

به گزارش رادیو دری، دبیرخانه کابینه عراق اعلام کرد که «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق به دنبال بمباران منطقه گردشگری زاخو در استان دهوک امروز(پنج‌شنبه) را عزای عمومی اعلام کرد.

همچنین پس از این حمله، مصطفی الکاظمی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و نخست وزیر این کشور نشست فوق‌العاده‌ای را در شورای امنیت ملی عراق برای بررسی پیامدهای حمله ترکیه به استان دهوک برگزار کرد.

در این جلسه فوق‌العاده تصمیم گرفته شد، سفیر ترکیه احضار شده و از آنکارا خواسته شود ضمن عذرخواهی، نیروهای نظامی خود را از خاک عراق خارج کند.

شورای امنیت ملی عراق در ابتدای جلسه اضطراری خود به شدت حمله وحشیانه ترکیه به شهروندان بی‌دفاع عراقی در یکی از تفرجگاه‌های استان دهوک را که ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت، محکوم کرد و این اقدام را نشان‌دهنده بی‌توجهی ترکیه به درخواست‌های مکرر عراق برای توقف تعرض‌ها به حاکمیت عراق و امنیت شهروندانش و احترام به اصل حسن هم‌جواری دانست.

در نهایت این شورا تصمیماتی را اتخاذ کرد که از جمله آنها تنظیم گزارش کاملی از حملات مکرر ترکیه به خاک عراق و نقض حاکمیت و امنیت آن و نیز تنظیم شکایتی فوری در این خصوص برای ارائه به شورای امنیت و سازمان ملل، احضار سفیر ترکیه در عراق و ابلاغ مراتب اعتراض و محکومیت این اقدام به آنکارا، فراخواندن کاردار عراق از آنکارا برای مشاوره و توقف روند اعزام سفیر جدید به ترکیه، ماموریت فرماندهی عملیات مشترک برای ارائه گزارشی از وضعیت مرزهای عراق-ترکیه و اتخاذ اقدامات لازم برای دفاع از خود، هماهنگی با دولت اقلیم کردستان عراق برای اتخاذ اقداماتی جدی جهت ممانعت از تکرار این حملات است.

ترکیه: حمله به دهوک یک اقدام تروریستی است

کلیدواژه