سنبله 08, 1401 08:37 Asia/Kabul
  • افزایش تلفات درگیری در منطقه سبز بغداد
    افزایش تلفات درگیری در منطقه سبز بغداد

خبرگزاری رویترز از افزایش شمار تلفات جانی درگیری‌های روز دوشنبه در عراق به ۲۰ کشته و ۳۵۰ زخمی خبر داد.

روز دوشنبه پس از بیانیه کناره‌گیری مقتدی صدر از فعالیت‌های سیاسی در عراق، تجمع‌کنندگان طرفدار جریان صدر به کاخ ریاست جمهوری در منطقه سبز بغداد یورش بردند و ساعاتی بعد و پس از تسلط نیروهای امنیتی بر کاخ ریاست جمهوری ، طرفداران مقتدی صدر عقب نشینی از منطقه سبز بغداد را آغاز کردند.

پیش از این نیز هواداران مقتدا صدر رهبر جریان صدر در داخل ساختمان پارلمان و اطراف آن در داخل منطقه سبز تجمع نامحدود کردند و این امر موجب شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان عراق در  هفته‌های اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط این کشور خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو شوند.

به گزارش رادیو دری به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع پزشکی عراقی گزارش دادند، در درگیری‌های روز گذشته (دوشنبه) در منطقه سبز بغداد، پایتخت عراق، ۲۰ نفر کشته  و 350 نفر هم زخمی شدند.

خبرنگار العربیه نیز از کشته شدن دو سرباز عراقی در درگیری‌ها خبر داد.

همزمان شبکه عراقی سومریه نیوز گزارش داد، احمد حاتم الاسدی رئیس پلیس فدرال عراق در جریان درگیری‌های دوشنبه مجروح شده است.

این شبکه به نقل از یک منبع امنیتی ناشناس گفت که اسدی به همراه یکی از پرسنل امنیتی اش زخمی شده است.

این درحالی است که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق دوشنبه دستور منع ممنوعیت شلیک را صادر کرد.

الکاظمی همچنین از مقتدی صدر، رهبر جریان صدر خواست تا از حامیان خود بخواهد ساختمان‌های دولتی را ترک کنند.

در پی ناآرامی‌ها نخست وزیر عراق فعالیت کابینه را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرد.

از سوی دیگر "حسن الذاری"، رئیس فراکسیون مستعفی جریان صدر در پارلمان عراق گفت، مقتدی صدر  اعلام کرده، تا زمانی که خشونت و استفاده از سلاح متوقف شود، اعتصاب غذا می‌کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به درگیری‌ها در منطقه سبز بغداد، اعلام کرد، با نگرانی اخبار را دنبال می‌کنم و هم چنین آرامش و خویشتن‌داری در عراق را خواستار شد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد: دبیرکل با نگرانی اعتراضات جاری در عراق را که طی آن تظاهرکنندگان وارد ساختمان های دولتی شدند، دنبال می کند.

دوجاریک گفت: گوترش "به ویژه نگران گزارش‌های تلفات درگیری‌ها است و از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد اقدامات فوری برای توقف تشدید و اجتناب از هرگونه خشونت انجام دهند.

در هفته های گذشته نیز هواداران مقتدا صدر در داخل ساختمان پارلمان و اطراف آن در داخل منطقه سبز تجمع نامحدود کردند و این امر موجب شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان عراق در  هفته‌های اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط این کشور خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت و گو شود اما این جریان همچنان بر موضع خود و عدم مذاکره اصرار می‌ورزد.

برخورد راکت‌های کاتیوشا به منطقه سبز بغداد، پدافند سفارت آمریکا فعال شد

کلیدواژه