میزان 30, 1401 19:24 Asia/Kabul
  • خشم عربستان از عملیات پهپادی صنعا برای جلوگیری از سرقت نفت یمن
    خشم عربستان از عملیات پهپادی صنعا برای جلوگیری از سرقت نفت یمن

وزارت خارجه عربستان خشم خود را از حمله پهپادی جدید ارتش یمن به بندر "الضبه" در استان حضرموت که برای جلوگیری از سرقت نفت این کشور از جانب دولتِ یمنیِ دست نشاندهِ سعودیها صورت گرفت؛ اعلام کرد.

برخی منابع محلی و رسانه‌ای عصر روز جمعه (دیروز) از حمله با سه پهپاد به بندر الضبه در شرق استان حضرموت همزمان با قصد نفتکش خارجی Nissos Kea برای ورود با این بندر و انتقال نفت از آن خبر دادند و افزودند ؛ بندر الضبه پس از ورود این نفتکش برای انتقال حدود دو میلیون بشکه نفت خام به طور کامل بسته شد.

به گزارش رادیو دری، وزارت خارجه سعودی که عامل اصلی سرقت منابع و ثروت های یمن و به ویژه منابع نفتی این کشور از طریق دولت یمنی دست نشانده خود در بخش هایی از مناطق تحت اشغال این کشور است، در بیانیه‌ای حمله جمعه شب ارتش یمن به بندر الضبه را محکوم کرد.

وزارت خارجه سعودی بدون توجه به موارد مکرر نقض ‌روزانه حقوق ملت یمن و حملات ائتلاف به سرکردگی ریاض علیه غیرنظامیان و همچنین توقیف کشتی‌های حامل مشتقات نفتی مورد نیاز ملت یمن مدعی شد که حمله ارتش یمن به بندر الضبه نقض آشکار قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت و قوانین بین المللی است.

درپی این رویداد «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که این حمله توسط ارتش یمن انجام شده و هشداری به ائتلاف سعودی بود تا غارت منابع نفتی یمن را متوقف کنند.

گفتنی است؛ ائتلاف سعودی در تجاوز چند ساله به یمن علاوه بر سرقت میلیون ها بشکه نفت از این کشور، با توقیف و اخلال در ورود کشتی‌های حامل سوخت به یمن، بحران کمبود مشتقات نفتی و سوخت دراین کشور فقیر و جنگ زده را دامن زده است.

 

کلیدواژه