قوس 02, 1401 09:19 Asia/Kabul
  • نوری المالکی: قانون اساسی عراق حضور هر گروه مسلح معارض را در خاک خود رد می‌کند
    نوری المالکی: قانون اساسی عراق حضور هر گروه مسلح معارض را در خاک خود رد می‌کند

نخست وزیر پیشین عراق گفت، قانون اساسی عراق حضور هر گروه مسلح معارض را در خاک خود مردود می‌داند.

به گزارش رادیو دری، کانال تلگرامی دفتر نوری المالکی در بیانیه ای اعلام کرد، نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق سه‌شنبه شب در دیدار با نیچروان بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق، وضعیت سیاسی و امنیتی عراق، تهدیدهای مرزی و نحوه یافتن راهکارهایی برای پایان بحران عراق را  بررسی کردند. 

المالکی با اشاره به وضعیت خطرناک امنیتی شهرهای مرزی کردستان تأکید کرد، ما نمی‌خواهیم باعث نگرانی کشورهای همسایه شویم. قانون اساسی عراق  نیز حضور هر گروه مسلح معارضی را در خاک خود رد می‌کند.

درباره مشکلات بین عراق و کردستان نیز طرفین تأکید کردند، باید گفت‌وگوی سازنده صورت گیرد و قوانینی در داخل پارلمان تصویب شود؛ به ویژه در زمینه نفت و گاز تا بر اساس قانون اساسی، راهکارهایی در این زمینه ایجاد شود و عدالت اجتماعی و مساوات بین همه اقشار ملت عراق رعایت شود.

بازرانی نیز از تلاش ها و مواضع حمایتی المالکی از گفت‌وگو برای تشکیل دولت جدید و تلاشهای وی در زمینه تقویت امنیت و ثبات در عراق قدردانی کرد.

در همین ارتباط، دولت منطقه کردستان عراق، روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای حملات جدید  موشکی و پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای انهدام مقرها و مراکز باقی‌مانده گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضدایرانی مستقر در شمال منطقه عراق را محکوم کرد.

نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز سه‌شنبه دور جدید حملات خود ضد گروهک‌های تجریه طلب و تروریستی مستقر در منطقه کردستان عراق را آغاز و اعلام کرد، حملات رزمندگان اسلام ضد مقرها و مراکز اشرار مسلح و گروهک‌های تروریستی تجزیه طلب ضد ایرانی در منطقه کردستان عراق تا رفع تهدید و خلع سلاح آنان با اقتدار ادامه خواهد داشت.

عراق: ایران به‌ درخواست بغداد گذرگاه‌های مرزی با منطقه کردستان عراق را بست

کلیدواژه