جدی 21, 1401 11:20 Asia/Kabul
  • نخست وزیر عراق: روابط با ایران، تاریخی است
    نخست وزیر عراق: روابط با ایران، تاریخی است

نخست وزیر عراق با بیان اینکه روابط با ایران تاریخی و مثبت است، تأکید کرد ؛ ایران از سال 2003 تا کنون از روند سیاسی در عراق حمایت و به بغداد در جنگ با گروه تروریستی داعش کمک کرده است.

به گزارش رادیو دری؛ «محمد شیاع السودانی»نخست وزیر عراق درسخنانی با اشاره به روابط کشورش با ایران گفت: روابط با ایران تاریخی است و دو کشور بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند. ما با ایران اشتراکات دینی، فرهنگی و اجتماعی داریم.

السودانی بابیان اینکه؛ ایران از زمان تغییر حکومت در عراق در سال ۲۰۰۳ از روند سیاسی در کشور ما حمایت و به عراق در جنگ با گروه‌های تروریستی داعش کمک کرد افزود: روابط با ایران مثبت است و در چارچوب مدیریت همکاری و حمایت به دور از دخالت در امور داخلی یکدیگر جریان دارد. 

محمد شیاع السودانی همچنین تأکید کرد: عراق  ابتکاراتی را برای ایجاد پل ارتباطی بین ایران و کشورهای عربی اتخاذ کرده است.

نخست وزیر عراق درباره روابط منطقه‌ای عراق و موضع دولت در قبال سیاست محوربندی نیزگفت: عراق از سیاست محوربندی در منطقه و جهان به دور است و بر اصل روابط متوازن با کشورهای همسایه استناد می‌کند. ما در عین حال ایده‌هایی را برای دستیابی به مشارکت‌های اقتصادی پیشنهاد می‌کنیم تا عراق نقطه تلاقی کشورهای منطقه مطابق با منافع مشترک همه باشد.

 

کلیدواژه